Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVedul-Kjelsås, Vigdis
dc.contributor.authorDugstad, Per Anders
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:31Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141428880:38268608
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078179
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om friluftslivsundervisningen kroppsøvingslærere legger opp til kan gi elevene meningsfulle opplevelser, og dermed inspirere elevene til livslang friluftslivsglede. Dette er undersøkt ved hjelp av forskningsspørsmålene: «1) Hvordan legger kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet opp friluftslivsundervisningen, og 2) kan den gi elevene meningsfulle opplevelser som kan fremme livslang friluftslivsglede?». Den pedagogiske tilnærmingen meningsfull kroppsøving er brukt som teoretisk rammeverk, og ble lagt til grunn for undersøkelsen. For å svare på forskningsspørsmålene er det gjennomført semistrukturerte forskningsintervju med fem kroppsøvingslærere. Datamaterialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse, hvor seks temaer ble løftet fram: Opplevelser i naturen, Sosial læring, Teori og tverrfaglighet, Fysisk aktivitet, Ha det gøy og Mestring av utfordringer. Resultatene viste at lærerne ønsket å gi elevene gode opplevelser i naturen. De mente at et fokus på gode opplevelser, mestring og at elevene skal ha det gøy, kan inspirere til livslang friluftslivsglede. Det kom også fram at friluftslivet ga gode muligheter for sosial læring, samarbeid og gratis motorisk trening. Lærerne brukte også tverrfaglighet, og lærte elevene relevante ferdigheter. I diskusjonsdelen ble funnene fra resultatdelen knyttet opp mot tidligere forskning, og det teoretiske rammeverket for oppgaven, meningsfull kroppsøving. Selv om det er opp til elevene å bedømme om en opplevelse er meningsfull, ser det ut til at undervisningen lærerne la opp til kunne bidra til at elevene fikk meningsfulle opplevelser. Undervisningen fokuserte på å styrke elevenes motoriske kompetanse, være moro, gi elevene verdifulle sosiale interaksjoner, utfordre elevene, gi dem personlig relevant læring og gi elevene følelser av «delight». Sammen med disse aspektene i meningsfull kroppsøving, kan et fokus på autonomi og refleksjon ha potensiale for å gi elevene meningsfulle opplevelser i friluftslivsundervisningen, som kan inspirere til livslang friluftslivsglede.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to investigate whether the outdoor education provided by physical education teachers can offer students meaningful experiences, and thereby inspiring them to enjoy outdoor activities throughout their lives. This is examined through the following research questions: "1) How do physical education teachers at the middle school level structure outdoor education, and 2) can it provide students with meaningful experiences that promote lifelong enjoyment of outdoor activities?" The pedagogical approach of meaningful physical education is used as a theoretical framework and forms the basis of the study. To answer the research questions, semi-structured research interviews were conducted with five physical education teachers. The data was analyzed using thematic analysis, which identified six themes: Nature experiences, Social learning, Theory and interdisciplinary approaches, Physical activity, Having fun, and Overcoming challenges. The results revealed that the teachers aimed to provide students with positive experiences in nature. They believed that focusing on enjoyable experiences, mastery, and fun could inspire lifelong enjoyment of outdoor activities. It was also found that outdoor activities offered opportunities for social learning, collaboration, and free motor learning. The teachers incorporated interdisciplinary approaches and taught students relevant skills. In the discussion section, the findings from the results section were related to previous research and the theoretical framework of meaningful physical education. While it is ultimately up to the students to determine whether an experience is meaningful, it appears that the teaching strategies employed by the teachers could contribute to students having meaningful experiences. The instruction focused on enhancing students' motor competence, providing enjoyment, facilitating valuable social interactions, challenging students, facilitating personally relevant learning, and eliciting feelings of delight. Along with these aspects of meaningful physical education, a focus on autonomy and reflection has the potential to provide students with meaningful experiences in outdoor education, thereby inspiring lifelong enjoyment of outdoor activities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMeningsfulle opplevelser for å fremme livslang friluftslivsglede i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel