En kvalitativ studie av matematikklærere sin undervisning av multiplikasjon ved 3. trinn.
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3881]
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke matematikklærere sine kunnskaper, gjennom undervisning av multiplikasjon. Formålet ble satt for å kunne bidra til ytterligere innsikt i matematisk kunnskap for undervisning på barneskolen. Videre ble studien gjennomført for å kunne tydeliggjøre hvordan de forskjellige aspektene ved lærerne sin kunnskap utspilte seg i undervisning av multiplikasjon. Med utgangspunkt i studiens formål, ble det teoretiske rammeverket Kunnskapskvartetten valgt for å kunne belyse lærerens kunnskap i undervisning. Forskningsspørsmålet for denne masteroppgaven er: “Hvordan underviser lærere i multiplikasjon ved 3. trinn, sett i lys av Kunnskapskvartetten?”
Det ble benyttet en kvalitativ forskningsmetode for å kunne besvare masteroppgaven sitt forskningsspørsmål, der tre matematikklærere ble rekruttert til å delta. De tre deltakerne underviste ved 3. trinn, på to forskjellige barneskoler i den samme kommunen. Lærerne ble intervjuet, og observert under to undervisningsøkter hver. Det eneste kravet som ble stilt angående undervisningen, var temaet multiplikasjon. Det innhentende datamaterialet ble kodet og tematisert, i form av en tematisk analyse. Kodene og temaene tok utgangspunkt i Kunnskapskvartetten, som er spesifikt utviklet for å kunne studere matematikklærere i undervisning.
Resultatene fra denne studien viser at det er et samspill mellom de ulike aspektene ved læreren sin kunnskap. I lys av Kunnskapskvartetten fremkom det tydelig hvordan lærerne aktiviserte sitt grunnlag, da de underviste i multiplikasjon. Alle tre lærerne hadde en bevissthet om at addisjonsstrategier burde vektlegges i undervisning av multiplikasjon, og to av dem tok i bruk disse strategiene i undervisningen. Den ene brukte en utforskende kontekstoppgave, mens den andre tok i bruk læreboka. Studien viser også at de to samme lærerne anser automatisering av gangetabellen som hensiktsmessig i multiplikasjonsundervisningen, for å kunne gi elevene et nyttig verktøy videre i matematikken. Den tredje læreren aktiviserte deler av sitt grunnlag ved å bevisstgjøre elevene sine strategier gjennom en utforskende kontekstoppgave. Hovedbidraget fra denne studien er forståelse for hvordan lærere bruker deres kunnskap i undervisning av multiplikasjon. I lys av Kunnskapskvartetten bidrar denne masteroppgaven til å fremheve samspillet mellom de ulike aspektene ved lærernes kunnskap. Studien viser eksempler på hvordan lærerne praktiserer sitt grunnlag, gjennom omdanning og sammenheng i undervisningen. Dette kan bidra til å bevisstgjøre lærere under planlegging og gjennomføring av undervisning. The purpose of this master's thesis has been to investigate mathematics teachers' knowledge, through teaching of multiplication. The aim of this study was to get further insight into mathematical knowledge for teaching, in primary school. Furthermore, the study was conducted to shed light of how the different aspects of mathematics teacher's knowledge played out in the lessons of multiplication. Based on the purpose of the study, the theoretical framework the Knowledge Quartet was chosen to illuminate the teacher's knowledge in teaching. The research question for this master's thesis is: "How do teachers instruct multiplication at 3rd grade, within the lens of the Knowledge Quartet?"
A qualitative research method was used to answer the research question of this master's thesis, where three mathematics teachers were recruited to participate. The three participants taught 3rd grade, at two different primary schools in the same municipality. The teachers were interviewed and observed during two lessons each. The only demand that was made regarding the teaching was the topic of multiplication. The collected data was coded and thematized by a thematic analysis. The codes and themes were based on the Knowledge Quartet, which is specific developed for analysis of mathematics teachers in education.
The results from this study shows that there is an interaction between the different aspects of the teacher's knowledge. Within the lens of the Knowledge Quartet, it becomes clear how the teachers activated their foundation when they taught multiplication. All three teachers were conscious that addition strategies should be emphasized in teaching multiplication, and two of them used these strategies in teaching. One of them used an exploratory context task, while the other used the textbook.The study also shows that two of the teachers consider it to be useful to learn the multiplication table by heart, in order to give students a useful tool for further mathematics. The third teacher activated parts of his foundation by making the pupils aware of their strategies, through an exploratory context task. The main contribution from this study is knowledge about how teachers uses their knowledge while teaching multiplication. Within the lens of the Knowledge Quartet, this master thesis contributes to highlight the interaction between the different aspects of mathematics teacher's knowledge. The study present examples of how the teachers put their foundation into practice, through transformation and connection in teaching. These examples can raise awareness among teachers while planning and implementing the teaching.