Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBell, Hege Therese
dc.contributor.authorSingstad, Emma Remen
dc.date.accessioned2023-07-11T17:31:27Z
dc.date.available2023-07-11T17:31:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138567622:89100160
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078113
dc.description.abstractBakgrunn: Pasientskader er en sentral trussel mot pasientsikkerheten, og feil legemiddelbruk og uforsvarlig legemiddelhåndtering er ledende årsaker til at slike skader oppstår. Kontinuerlig forbedring gjennom å lære av avvik og aktivt forebygge at hendelsene gjentar seg er derfor nødvendig for å forbedre helsehjelpen som gis og øke pasientsikkerheten. For at avvik skal bli rapportert og videre kunne bidra til det systematiske forbedringsarbeidet, er lederne nødt til å håndtere avvikene på en god måte. Hensikt: Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan avdelings- og enhetsledere, også kalt virksomhetsledere, i kommunehelsetjenesten opplever å jobbe med legemiddelhåndteringsavvik. Formålet var å få innsikt i hva de synes fungerer bra og hva de synes er utfordrende med avvikshåndteringen. Metode: Kvalitativ metode ble benyttet for å innhente og analysere data fra 12 semistrukturerte individuelle intervju med virksomhetsledere i kommunehelsetjenesten i Trondheim. Intervjuene ble tatt opp digitalt og deretter transkribert verbatimt. Transkriptene ble analysert ved bruk av Systematisk tekstkondensering. Resultater: Virksomhetslederne opplever avvikshåndtering som nyttig for å øke pasientsikkerheten gjennom å identifisere årsakene til og utbedre feil. Samtidig peker de på flere grunner til at det oppleves som utfordrende, deriblant at avvik underrapporteres, at det kan være vanskelig å kommunisere med de ansatte om avvik, at det er vanskelig å finne tid til å diskutere avvik med de ansatte, og at det kan være krevende å finne gode tiltak. Innspill fra utenforstående, som kommunefarmasøyt, ble trukket frem som et nyttig hjelpemiddel i forbindelse med avvikshåndteringen. Konklusjon: Det er generelt et behov for å heve kompetansen til lederne når det kommer til legemiddelhåndteringsavvik. Mer og bedre opplæring, økt fokus på avvikshåndtering, mer tilrettelegging av tid og bistand fra kommunefarmasøyt eller ledernettverket vil gjøre det lettere å skape en god meldekultur, kommunisere med de ansatte på en god måte og håndtere avvikene på en måte som gjør at de bidrar til refleksjon, læring og forbedring.
dc.description.abstractBackground: Patient harm is a significant threat to patient safety, and incorrect use of medication and inadequate medication management are leading causes of such harm. Continuous improvement through learning from medication administration errors and actively preventing their recurrence is therefore necessary to enhance the care provided and increase patient safety. In order for such errors to be reported and contribute to systematic improvement efforts, leaders must effectively handle these errors. Objective: The purpose of this master's thesis was to investigate how department and unit managers, also referred to as organizational managers, in municipal healthcare services perceive their work with medication administration errors. The aim was to gain insight into what they believe works well and what they find challenging about managing errors. Method: A qualitative approach was employed to collect and analyze data from 12 semi-structured individual interviews with organizational managers in the municipal healthcare service in Trondheim. The interviews were digitally recorded and subsequently transcribed verbatim. The transcripts were analyzed using Systematic Text Condensation. Results: Organizational managers perceive error management as beneficial for improving patient safety by identifying causes and rectifying mistakes. At the same time, they point out several reasons for why it is challenging, including underreporting of errors, difficulties in communicating with staff about errors, limited time to discuss errors with staff, and the difficulty in finding effective measures. Input from external parties, such as a municipal pharmacist, was highlighted as a valuable resource in error management. Conclusion: There is a general need to enhance leaders' competence regarding medication administration errors. More and improved training, increased focus on error management, better time allocation, and assistance from a municipal pharmacist or management networks are ways to facilitate the development of a positive reporting culture, better communication with staff, and handling errors in a way that promotes reflection, learning and improvement.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever virksomhetsledere i kommunehelsetjenesten å jobbe med legemiddelhåndteringsavvik?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel