dc.contributor.advisor | Holt, Alexander | |
dc.contributor.author | Mazys, Dominykas | |
dc.contributor.author | Nguyen, Minh Dan | |
dc.contributor.author | Tømmerbakk, Joel Mattias | |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T17:29:34Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T17:29:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146721987:149459070 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3078080 | |
dc.description.abstract | VR har i økende grad blitt tatt i bruk i norsk helsevesen. I dag er dette hovedsakelig i
opplæring av helsepersonell og behandling av pasienter, da særlig innen psykisk helse,
men det jobbes hyppig med å finne flere bruksområder for ny teknologi. Ved å ta i bruk
VR kan man simulere nye miljøer som vil gi pasienter og spesialister muligheten til å
utforske nye løsninger.
Oppgaven tar utgangspunkt i hjerneslag, fenomenet neglekt som kan oppstå etter
hjerneslag og hvordan man i dag evaluerer en pasient med neglekt. Tidligere har det
blitt gjort forsøk på å digitalisere tradisjonelle tester og utføre disse testene i VR, men
dette krever at brukeren har kompetanse innen utvikling og teknologi.
I denne bacheloroppgaven jobbet gruppa derfor med å gi spesialister muligheten til å
kunne lage og designe sine egne løsninger. Gruppa har utviklet et VR-miljø hvor
spesialister kan eksperimentere og lage egne tester og lagre disse testene for å videre
kunne bruke dem til å evaluere pasienter. I dette miljøet er det mulig å plassere ulike
typer objekter, justere størrelse og bevegelse til objektene, spore øyebevegelse og
analysere relevante data i ettertid. Ettersom dette produktet er utviklet for medisinsk
personell, er det satt stor vekt på enkel og selvforklarende bruk. | |
dc.description.abstract | VR has increasingly been adopted in the Norwegian healthcare system. Currently, it is
mainly used in training of personnel and treatment of patients, especially regarding
mental health, but there is frequently researched more areas of use for new technology.
By adopting VR, new environments can be simulated which will give patients and
specialists the opportunity to explore new solutions.
The assignment is based on stroke, a medical condition, the phenomenon of neglect that
can occur after a stroke and how to evaluate a patient with neglect today. In the past,
attempts have been made to digitize traditional tests and perform these tests in VR, but
this requires the user to have expertise in development and technology.
In this bachelor's thesis, the group has therefore strived to give specialists the
opportunity to be able to create and design their own solutions. The group has developed
a VR environment where specialists can experiment and create their own tests and save
these tests so that they can be used for patient evaluation. In this environment, it is
possible to place different types of objects, adjust the size and movement of the objects,
track eye movements and analyze relevant data afterwards. As this product has been
developed for medical personnel, great emphasis has been placed on simple and easy
use. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | VR-miljø for eksperimentdesign med hovedfokus på slagpasienter | |
dc.type | Bachelor thesis | |