VR-miljø for eksperimentdesign med hovedfokus på slagpasienter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078080Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
VR har i økende grad blitt tatt i bruk i norsk helsevesen. I dag er dette hovedsakelig iopplæring av helsepersonell og behandling av pasienter, da særlig innen psykisk helse,men det jobbes hyppig med å finne flere bruksområder for ny teknologi. Ved å ta i brukVR kan man simulere nye miljøer som vil gi pasienter og spesialister muligheten til åutforske nye løsninger.
Oppgaven tar utgangspunkt i hjerneslag, fenomenet neglekt som kan oppstå etterhjerneslag og hvordan man i dag evaluerer en pasient med neglekt. Tidligere har detblitt gjort forsøk på å digitalisere tradisjonelle tester og utføre disse testene i VR, mendette krever at brukeren har kompetanse innen utvikling og teknologi.
I denne bacheloroppgaven jobbet gruppa derfor med å gi spesialister muligheten til åkunne lage og designe sine egne løsninger. Gruppa har utviklet et VR-miljø hvorspesialister kan eksperimentere og lage egne tester og lagre disse testene for å viderekunne bruke dem til å evaluere pasienter. I dette miljøet er det mulig å plassere uliketyper objekter, justere størrelse og bevegelse til objektene, spore øyebevegelse oganalysere relevante data i ettertid. Ettersom dette produktet er utviklet for medisinskpersonell, er det satt stor vekt på enkel og selvforklarende bruk. VR has increasingly been adopted in the Norwegian healthcare system. Currently, it ismainly used in training of personnel and treatment of patients, especially regardingmental health, but there is frequently researched more areas of use for new technology.By adopting VR, new environments can be simulated which will give patients andspecialists the opportunity to explore new solutions.
The assignment is based on stroke, a medical condition, the phenomenon of neglect thatcan occur after a stroke and how to evaluate a patient with neglect today. In the past,attempts have been made to digitize traditional tests and perform these tests in VR, butthis requires the user to have expertise in development and technology.
In this bachelor's thesis, the group has therefore strived to give specialists theopportunity to be able to create and design their own solutions. The group has developeda VR environment where specialists can experiment and create their own tests and savethese tests so that they can be used for patient evaluation. In this environment, it ispossible to place different types of objects, adjust the size and movement of the objects,track eye movements and analyze relevant data afterwards. As this product has beendeveloped for medical personnel, great emphasis has been placed on simple and easyuse.