Bacheloroppgave, IDG3910 Interaksjonsdesign BIXD
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078016Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1075]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan Gina Tricot kan utvikle en ny løsning med forbrukeren i fokus, i forhold til en mer bærekraftig kleshandel og handelsopplevelse, hvor oppgavens problemstilling er som følger:
“Hvilke tiltak kan Gina Tricot gjøre for at bærekraftige plagg blir mer synlige i butikk og nettbutikk og hvordan oppfordre flere kunder til å ta mer bærekraftige valgt ift. Kleshandel?” For å besvare problemstillingen, ble det i tillegg utarbeidet fire forskningsspørsmål.
Oppgaven begynner med relevant teori for å belyse hvilke problemer og utfordringer tekstilindustrien står overfor i en verden der bærekraft er viktigere enn noen gang. Videre kommer vi til fakta om Gina Tricot og hvilke holdbarhetssatsninger de gjør for å være med på det grønne skiftet.
Videre i besvarelsen er metodedelen, som består av flere deler som spørreundersøkelse, for å avdekke forbrukeres holdninger og kjøpemønster knyttet til bærekraft i kleshandel. Her ble viktige funn avdekket for å bygge videre på en løsning som senere ble prototypet i Figma.Skrivebordundersøkelser ble utført for innsamling av sekundærdata om tidligere forskning.
Drøftedelen tar for seg argumenter både for- og imot løsningen og hvorvidt det er bærekraftig å utvikle en ny portal som gjør kleshandel enda mer tilgjengelig enn det er i dag.