Historical Fiction as Agent for Counter-Memory
Abstract
Oppgaven utforsker sammenhengen mellom historisk fiksjon-sjangeren og counter-memory prosesser, hvor romanen Hamnet av Maggie O’Farrell brukes som det fremste eksempel. Oppgavens påstand er som følger: mekanismene som brukes for å konstruere historiske fiksjonsromaner, tilsvarer med hvordan counter-memories skapes. Historisk fiksjon fungerer derfor ofte som talerør for counter-memories, et medium hvor counter-memories enkelt kan deles.
Oppgaven er skrevet i tre hoveddeler. Først blir Hamnet etablert innenfor den historiske fiksjonssjangeren, med teoriene til Gyōrgy Lukács og forfatter Bernard Cornwell som grunnmur. Deretter blir de mekanismene som opererer innenfor sjangeren sammenlignet med de innenfor counter-memory, hvor begge er konstruert på lignende måter. Til sist blir Hamnet analysert, for å illustrere i praksis hvordan en roman kan fungere som counter-memory, til tross for å være av fiksjonell natur. The thesis explores the correlation between the historical fiction genre and the process of counter-memory, using the novel Hamnet by Maggie O’Farrell as its primary example. The thesis statement is as follows: the mechanisms with which historical fiction novels are constructed, correspond with the way counter-memories are formed. As such, historical fiction often becomes an agent for counter-memories, a medium within which counter-memories can easily be shared.
The thesis is written in three primary parts. First, Hamnet is established within the historical fiction genre, with the theories of Gyōrgy Lukács and author Bernard Cornwell as foundation. Second, the mechanisms within the genre are compared to those within counter-memory, finding that both are constructed in similar manners. Lastly, Hamnet has been analyzed to illustrate in action how a novel can function as counter-memory, despite its fictional nature.