Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTørset, Jomar
dc.contributor.advisorVestøl, Harald
dc.contributor.advisorFuru, Trond
dc.contributor.authorStenlund, Yvonne Desiree
dc.contributor.authorKristiansen, Mathias Borge
dc.contributor.authorFærevik, Markus Karel
dc.date.accessioned2023-07-08T17:22:02Z
dc.date.available2023-07-08T17:22:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146719958:47413359
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077374
dc.description.abstractI denne oppgaven utforskes muligheten for å bruke aluminium i fagverksbroer. Studien fokuserer spesielt på kollapsen av Tretten Bru og vurderer en mulig gjenoppbygning ved å sammenligne aluminium og stål som alternative materialer for brokonstruksjonen. Gjennomføringen av oppgaven inkluderer en vurdering av både tekniske, økonomiske og miljømessige aspekter ved stål og aluminium. De ulike broalternativene ble utformet på en liknende måte for enkel sammenligning av materialkvaliteter og for å belyse dimensjoneringsproblematikk knyttet til aluminium. Modellene ble analysert ved hjelp av FEM-analyseprogram, og resultatene ble kontrollert ved hjelp av håndberegninger. Foreløpige analyser indikerer at aluminium ikke er en konkurransedyktig erstatning for stål i den undersøkte utformingen. Det påpekes i midlertidig at dette arbeidet representerer en første vurdering som kan legge grunnlaget for videre undersøkelser. Videre fremheves positive egenskaper ved aluminium og hvordan materiale kan bidra til å utvikle økonomiske og bærekraftige broløsninger for fremtiden. Ved å integrere og videreutvikle disse funnene kan fremtidige studier og prosjekter dra nytte av denne bacheloroppgaven til anvendelsen av aluminium i fagverksbroer.
dc.description.abstractThis thesis explores the possibility of using aluminium in truss bridges. The study specifically focuses on the collapse of Tretten Bridge and evaluates the feasibility of its reconstruction by comparing aluminium and steel as alternative materials for bridge construction. The execution of the study includes an assessment of technical, economical, and sustainable aspects of steel and aluminium. The bridges were designed in a similar manner to facilitate a straightforward comparison of material qualities and to highlight dimensioning issues associated with aluminium. The models were analysed using FEM analysis software, and the results were verified through manual calculations. The conclusion of the thesis indicates that aluminium is not a competitive substitute for steel in the investigated design. However, it its noted that this work represents an initial iteration and can serve as a foundation for further investigations. Furthermore, the positive attributes of aluminium and its potential to contribute to development of economically and environmentally sustainable bridge solutions are emphasized. By integrating and expanding upon these findings, future studies and projects can benefit from the insights provided by this bachelor’s thesis regarding the application of aluminium in truss bridges.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMulighetsstudie for aluminium i fagverksbroer – Økonomiske og bærekraftige aspekter ved gjenoppbygningen av Tretten bru
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel