Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.advisorLøvseth, Terje
dc.contributor.authorSæteraas, Emil Mathias Lyngstad
dc.contributor.authorFure, Andrea
dc.contributor.authorBrennodden, Erik
dc.date.accessioned2023-07-08T17:19:57Z
dc.date.available2023-07-08T17:19:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146719958:46775754
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077350
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBacheloroppgaven er skrevet på vegne av NCC. NCC har de senesteårene jobbet aktivt med å forbedre og utvikle styringssystemet i bedriften gjennom et prosjekt de har kalt LOCE. Gjennom prosjektet har det blitt utarbeidet fem ulike initiativ som skal bidra til økt effektivitet i prosjekteringsprosessene, økt produktivitet i produksjonen og økt erfaringsoverføring og kompetansedeling innad i bedriften. For å finne ut mer om utfordringene rundt å implementere nye initiativ, studeres problemstillingen «Hvordan implementere prosessforbedrende initiativ i en bygg- og anleggsbedrift for å effektivisere driften?”. Det ble dannet et delmål for å holde fokuset mot NCC sitt prosjekt; «Lage en implementeringsstrategi for de spesifikke initiativene fra LOCE-prosjektet». For å kartlegge disse utfordringene og svare på problemstillingen beskrives teori om LPS, erfaringsoverføring, motivasjon, implementering, pilotprosjekt og teknologisk akseptmodell. Alle initiativene blir forklart og det ble laget, sendt ut og analysert én spørreundersøkelse til de ansatte i NCC. Dette for å danne et bedre bilde av hvilke synspunkter som er viktig for de ansatte ved implementering av initiativene. NCC har tidligere gjennomført tre spørreundersøkelser som blir nevnt og noen relevante punkter er hentet ut og vurdert. Arbeidsmetodene til en sammenlignbar entreprenør blir gjennomgått for å undersøke om det finnes andre strategimetoder NCC bør vurdere ved implementering av de ulike initiativene. Hovedfunnene i oppgaven viser at brukervennlighet, oppnådd nytteverdi og lett tilgjengelighet er viktig for at de ansatte skal ta i bruk de fem ulike initiativene. De største utfordringene med hvert enkelt initiativ blir presentert og ulike implementeringstiltak blir diskutert. Bacheloroppgaven resulterte i svar på problemstillingen med en stegplan som kan benyttes for implementering av nye initiativer i større bygg- og anleggsbedrifter. Stegplanen består av fem punkt: krav fra ledelsen, rutiner, opplæring, pilotprosjekt og oppfølging. Delmålet ble besvart med utgangspunkt i den generelle stegplanen, men med konkrete implementeringsstrategier som NCC kan benytte for å implementere hvert av initiativene fra LOCE-prosjektet. Disse tiltakene og stegplanen ble dannet på bakgrunn av teorien, resultatene fra spørreundersøkelsen og tiltakene nevnt i diskusjonskapittelet.
dc.description.abstractThe bachelor's thesis has been written on behalf of NCC. In recent years, NCC has worked actively to improve and develop the management system in the company through a project they have called LOCE. Through the project, five different initiatives have been prepared which will contribute to increased efficiency in the design processes, increased productivity in production and increased experience transfer and competence sharing within the company. To survey the challenges of introducing new initiatives, our research question asks "How to implement process improvement initiatives in a construction company to make operations more efficient?". A sub-goal was formed to keep the focus on NCC's project; "Creating an implementation strategy for the specific initiatives from the LOCE project". To answer the research question, the theory of LPS, transfer of experience, motivation, implementation, pilot project and technological acceptance model is described. All the initiatives are explained and a survey was created and sent out to the employees of NCC. This is to form a better picture of which views are important to the employeeswhen implementing the initiatives from LOCE. NCC has previously carried out three surveys which are mentioned and some points extracted. A dive is made into another large contractor and how they work. The main findings in the thesis show that user-friendliness, achieved utility value during use and easy accessibility are important for the employees to adopt the five different initiatives. The biggest challenges with each individual initiative are presented and various implementation measures are discussed. The bachelor's thesis resulted in an answer to the problem with a step plan that can be used for the implementation of new initiatives in larger construction companies. The step plan consists of five points: requirements from management, routines, training, pilot project and follow-up. The sub-goal was answered based on the general step plan, but with implementation strategies that NCC can use to implement each of the initiatives from the LOCE project. These measures and the step plan were formed based on the theory, the results of the survey and the measures mentioned in the discussion chapter.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementering av nye prosessforbedrende systemer hos NCC
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel