Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMork, Helge
dc.contributor.advisorEdvardsen, Ørjan
dc.contributor.authorLunde, Ingrid
dc.contributor.authorRønningen, Ella
dc.date.accessioned2023-07-08T17:19:43Z
dc.date.available2023-07-08T17:19:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146719958:68809611
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077342
dc.description.abstractBacheloroppgaven er et forprosjekt for den 17 km lange strekningen langs E6, Trones - Brekkvasselv, i Namsskogan kommune. Området er preget av uberørt skog- og myrområder, og eksisterende veg følger elven Namsen parallelt nordover. Dagens veg er ikke tilstrekkelig for kravene gitt i N100. Strekket har områder med dårlig bæreevne, kurvatur og sikt. Det er derfor ønskelig å forbedre vegen og tilfredsstille alle krav. Prosjektets mål er å få økt trafikksikkerhet, sikre raskere og mer forutsigbar fremkommelighet ved å tilrettelegge for mest mulig 90 sone. I tillegg skal lokalbefolkningens transportbehov bli ivaretatt. For å nå målene er det tegnet tre alternative løsninger. I planleggingen av ny vegtrasé er det tatt overordnet hensyn til naturmangfold, kulturverninteresser, veg og trafikk, grunnforhold og områder med flom- og skredfarer. Novapoint og AutoCAD er blitt brukt for å tegne og bygge vegen, for å få tydelig illustrasjon og nyttig data om vegene. Dataene er brukt i en konsekvensanalyse som tar hensyn til blant annet veg og trafikk, anleggsgjennomføring, miljø, klimagassutslipp og kostnad. De tre veglinjene er som følger: • Alternativ 0 - Baserer seg på eksisterende veg hele strekket • Alternativ 1 - Følger jernbanen, med kulvert under boligfelt i Trones • Alternativ 2 - Følger terrenget på østsiden av jernbanen, med to tunneler Alternativ 0 krever minst kostnader og har minst klimagassutslipp, men vil føre gjennomstrømstrafikken gjennom Trones sentrum som kan forstyrre bygdelivet. Trafikkflyten reduseres med lavere fartsgrense gjennom tettbebyggelse. Alternativet har noen horisontale og vertikale radiuser med minimumsverdi, som kan hindre for sikt ved feks. høye brøytekanter. Alternativ 1 har slak linjeføring som fører til behagelig kjøring og god trafikksikkerhet for alle typer trafikanter. Vegen fører også trafikken vekk fra Trones sentrum som fører til god trafikkflyt og ingen forstyrrelser for lokalbefolkningen. Veglinja krever riving av 7 hus, og alternativet bygger mest på myr sammenlignet med de to andre. Det kan bli noe trangt å bygge vegen mellom bebyggelse og jernbanelinjen i Brekkvasselv, når man ikke vil forstyrre spormidtens stabilitet. Alternativ 2 skjules i terrenget med 2 tunneler, under Trones sentrum og i fjellet før Brekkvasselv. Det er fint for landskapsbildet, dyreliv og lokalbefolkningen dersom trafikkvolumet stiger de kommende årene. Tunnelene vil være dyre å drive, og alternativet vil også ha mest klimagassutslipp. Ellers har veglinja slak kurvatur og gode siktlinjer. Etter gjennomført konsekvensanalyse og sammenligning av de tre alternativene er det kommet frem til at alternativ 0 og 1 har lik og best rangering. Derfor anbefales det å undersøke disse to veglinjene nøyere for å komme til en endelig konklusjon og anbefaling.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is a preliminary plan for the 17 km long road E6 Trones – Brekkvasselv in Namsskoagan municipality. The landscape is characterized by undisturbed forests, mountain and swamp areas. The parcel follows the river Namsen up north. The existing road does not achieve the given requirement of N100. The road has spots with weak carrying capacity, curvature and sight. Based on this, it is a wish to approve the road by achieving all the national requirements. The project goals are to facilitate better traffic safety, get faster and more predictable accessibility by increasing the speed limit to 90km/h. Additionally, the transport needs to the local residents will be taken care of. Due to this, the project will present three potential solutions. During the planning phase the natural resources, cultural conservation interests, road and traffic, geotechnical and geological conditions, and areas with flood and landslide hazard risk will affect the recommendation in the end. Novapoint and AutoCAD were used to draw the line construction and to illustrate the road. Data and information are withdrawn and used in the consequence analysis. The analysis includes among other things road and traffic, construction implementation, environmental and economic factors. The planned road routes are: • Alternative 0 – Based on the existing road. • Alternative 1 – Follows the train tracks, includes a culvert under Trones • Alternative 2 – Follows the terrain on the east side of the train tracks, includes 2 tunnels. Alternative 0 demands the least economical costs and is the most environmentally friendly solution. On the other hand, there will be more traffic in the center of Trones, which may affect the daily lift of the local. It also affects the traffic flow by reducing the speed limit in the center. The line construction also has some radiuses with minimum value, which can lead to bad sight by high snow edges along the road shoulder. Alternative 1 has a slack curvature which leads to an easy driving experience and increases traffic safety for all road users. The alternative road moves the traffic away from the center of Trones and gives a better traffic flow that does not disturb the daily life of residents. By building this road 7 houses along the path will have to be removed. And it can be a bit difficult to build the road in Brekkvasselv, between houses and the railway, because it is risky to disturb the stability of the railway tracks. Alternative 2 will be hidden from the terrain because of the 2 tunnels, one under the center of Trones and one in the mountain that comes out under the train tracks in Brekkvasselv. This is positive for the landscape, wild animals and the population if the traffic volume increase during the following years. But the tunnels are expensive to build and maintenance, this solution is also the one which release the most greenhouse gas. Otherwise, the road line has a slack curvature and good sight along the road. After completing a consequence analysis and comparing the different solutions up to each other, it’s concluded that alternative 0 and 1 share the same and best score. Therefore, it is recommended to continue researching these road lines to conclude with a final recommendation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForprosjekt E6 Trones - Brekkvasselv
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel