Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.advisorIversen, Janne Karin Solemsmo
dc.contributor.authorBoasson, Sara Berlin
dc.contributor.authorKværne, Mari
dc.date.accessioned2023-07-08T17:19:39Z
dc.date.available2023-07-08T17:19:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146719958:69279558
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077341
dc.description.abstractBacheloroppgaven har som hensikt å undersøke hvordan Innherredsveien mellom Bakke bru og Bassenbakken kan endres fra en trafikkåre til en bygate som inviterer til opphold, hvor gående og kollektivtransport har høyest prioritet. Arbeidet startet med å analysere dagens situasjon og se på hvordan forholdene på vegstrekningen er i dag for myke trafikanter og kollektivtransport, samt vegtekniske forhold som vegdekke og drift- og vedlikehold. Det er seks kryss eller krysningspunkter på strekningen. Disse ble undersøkt for å vurdere om de skulle beholdes som de er i den nåværende løsningen eller om det bør gjøres endringer. Etter at det ble dannet et bilde av hvordan vegstrekningen fungerer i dag, ble det laget tre alternativer til en ny utforming av vegen, i tillegg til at det eksisterende nullalternativet ble vurdert. Nullalternativet har to felt i hver kjøreretning, svingefelt i alle kryss og sidestilte kollektivfelt på deler av strekningen. Tre ulike alternativer er lagt frem som forslag på mulig utforming av vegen. Det første alternativet er et alternativ der strekningen veksler mellom å ha to og tre felt. Løsningen gagner både gående og kollektivtransport i noen grad. Fordelen med løsningen er at den ikke skaper store ulemper for hverken gående eller kollektivtrafikken. Risikomomentet ved å velge løsningen er faren for å skape en halvdårlig løsning for alle grupper der ingen kommer godt ut av situasjonen. Det andre alternativet som presenteres er et tofeltsalternativ som frigjør mye plass til gateliv og vil prioritere de gående høyest. Fordelen med løsningen er at det nye arealet som frigjøres til fortausareal vil invitere til opphold i større grad enn i dagens situasjon. Ulempen med løsningen er risiko for dårlig trafikkflyt da de motoriserte kjøretøyene blir samlet i ett felt i hver retning. Det tredje alternativet som legges frem er med fire felt. Dette vil være hensiktsmessig for den motoriserte trafikken, men ikke frigjøre areal til gateliv langs vegen. De ulike løsningene sammenliknes og vurderes med fordeler og ulemper, før det avgjøres at det første alternativet blir valgt som den beste løsningen. Videre blir den fremtidige situasjonen med den valgte løsningen beskrevet. Trafikksituasjonen planlegges hovedsakelig ut ifra hva som er mest fordelaktig for gående og kollektivtransport, samtidig som fremkommeligheten for utrykning er en viktig faktor som må tas hensyn til. Dette gjelder blant annet for krysningspunkter og plassering av holdeplass for metrobussen. Flere fag er trukket inn da Innherredsveien er et tverrfaglig prosjekt. Universell utforming, håndtering av overvann, tekniske installasjoner langs vegen, kulturminner og grunnforhold er viktig å sette seg inn i før vegen prosjekteres. Vegnormalene og veilederne til Statens vegvesen har blitt brukt som teorigrunnlag for prosjekteringen. Overbygningen på vegen baserer seg på N200 og tar hensyn til trafikkmengde og grunnforhold i prosjektområdet. Vegnormalen N100 er førende for den vertikale og horisontale linjeføringen på vegen, i tillegg til å sette rammer for feltbredder og andre elementer i utformingen. Strekningen er prosjektert i Novapoint. Vegen bygges da ut fra en senterlinje der den får riktig kurvatur, riktig bredde på kjørefelt, skulder, kantstein og fortau. I tillegg til dette er krysningspunkter med sekundærveger prosjektert i Novapoint. Vegmodulen, skiltmodulen og oppmerkingsmodulen i AutoCAD er brukt i prosjekteringen.
dc.description.abstractThe purpose of the bachelor`s thesis is to investigate how Innherredsveien between Bakke bru and Bassengbakken can be changed from a road with a high amount of motorized traffic, into a city street where pedestrians and public transport has the highest priority. The working process started with analyzing the current situation and look into how the conditions are on the stretch today for pedestrians and public transport, aswell as road engineering conditions and operation and maintenance. There are six intersections or crossing points at the stretch. These were analyzed to asses whether they should be kept as they are in the current situation or whether changes should be made. After an impression was formed of how the stretch of the road works today, three alternatives were created with a new design of the road, in addition to the exisiting alternative zero being assessed. Alternative zero has two lanes in each direction, turning lanes at all intersections and juxtaposed public transport lanes on parts of the stretch. Three different alternatives have been put forward as proposals for the possible design of the road. The first option is an alternative where the stretch alternates between having two and three lanes. The solution benefits both pedestrians and public transport to some extent. The advantage of the solution is that it does not create major disadvantages for either pedestrians or public transport. The element of risk when choosing the solution is the danger of creating a half-bad, half-good solution for all groups where no one comes out of the situation well. The second option presented is a two-lane alternative that releases a lot of space for street life and will give pedestrians the highest priority. The advantage of the solution is the new area that is created along the road so that the area has a more inviting effect on people than in the current situation. The disadvantage of the solution is the risk of poor traffic flow when the motorized vehicles are gathered in one lane in each direction. The third option presented is with four lanes. This will be appropriate for motorized traffic, but will not release space for street life along the road. The different solutions are compared and assessed with advantages and disadvantages, before it was decided that the first option is selected as the best solution. After choosing one alternative to develop further, the future situation with the chosen alternative is described. The traffic situation is mainly planned based on what is most beneficial for pedestrians and public transport, while at the same time, accessibility for emergency vehicles is an important factor that must be considered. This applies, among other things, to road junctions and the location of stops for the metro bus. Several subjects have been included as Innherredsveien is an interdisciplinary project. Universal design, handling of storm water, technical installations along the road, cultural monuments and ground are sunbjects that is important to investigate when designing the road. The road standards and guides of Statens vegvesen have been used as theoretical basis for the design.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOppgradering av Innherredsveien med fokus på gående og effektiv kollektivgjennomføring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel