• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan påvirker språk- og kulturforskjeller relasjonen mellom brukere av minoritetsbakgrunn og deres hjelpere/ sosialarbeidere?

Sadek Alkhoja
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:146720930:51429360.pdf (7.000Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3076374
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [1441]
Abstract
Sammendrag

Dette litteraturstudiet forsøkte å utforske påvirkende faktorer for bygging av

relasjoner mellom kulturelt mangfoldige og minoritetsspråklige brukere og deres

sosialarbeidere. Utgangspunktet for studiet er teorier om tillit og kompetanse sett i lys av

etnosentrisme og kulturrelativisme.

Ved hjelp av systematisk litteratursøk ble åtte kvalitative studier funnet. Disse

studiene ble brukt for å identifisere problemer som minoritetsspråklige og kulturelt

mangfoldige brukere har støtt på i møte med sosialtjenester i sine respektive oppholdsland. I

tillegg til disse studiene fant søket diverse litteratur som videre støttet disse funnene, og

utdypet de teoretiske perspektivene i oppgaven.

Kvalitative studier identifiserte gjennom intervjuer av brukerne at det var mangel på

tilstrekkelig og meningsfull informasjonsflyt og veiledning satt i en betydningsfull kontekst

for minoritetsspråklige brukere. Flere brukere påpekte også behovet for å få anerkjent og

likestilt sine kulturer og språk. Litteraturen belyste konsekvensene slike problemer kan få for

relasjonen mellom bruker og hjelper.

Personlig kompetanse, kultursensitivitet og kvalitetssikring er viktige aspekter

som må være tilstrekkelig på plass hos sosialarbeider om en god og tillitsbasert relasjon med

bruker skal oppnås. Kontinuerlig selvrefleksjon og bevisste handlinger i praksis er nyttige

verktøy for å oppnå slik kompetanse i sosialt arbeid.
 
Abstrakt

Objectives: This literature study attempted to explore influencing factors for building

relationships between culturally diverse and minority language users and their social workers.

The starting point for the study were theories about trust and competence seen in the light of

ethnocentrism and cultural relativism.

Method: Using a systematic literature search, eight qualitative studies were found. These

studies were used to identify problems that minority language and culturally diverse users

had encountered when dealing with social services in their respective countries of residence.

In addition to these studies, the search found various literature that further supported these

findings and deepened the theoretical perspectives in the thesis.

Result: Qualitative studies identified through interviews of the users that there was a lack of

sufficient and meaningful information flow and guidance set in a significant context for

minority language users. Several users also pointed out the need to have their cultures and

languages recognized and treated equally. The literature highlighted the consequences such

problems can have for the relationship between user and helper.

Conclusion: Personal competence, cultural sensitivity and quality assurance are important

aspects that must be sufficiently in place with social workers if a good and trust-based

relationship with the user is to be achieved. Continuous self-reflection and conscious actions

in practice are useful tools for achieving such competence in social work.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit