Kjønnsspesifikk rusforebygging for unge jenter - ønsketenking eller realitet?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074973Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1393]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan en kan jobbe forebyggende mot unge jenters utviklingav rusmiddellidelser. Dette er et felt som utvikles i takt med samfunnet, og som stadig dukkeropp både i politikken og i private debatter. På denne måten endrer også rusproblematikkenseg, og utviklingen vi ser i samfunnet i dag viser til et økt behov for mer kunnskap og innsikt ihvordan å jobbe forebyggende for utvikling av slik problematikk.Oppgaven viser til hvordan forskning på jenters mentale helse, oppvekst- og familieforholdog sosiale-og miljømessige faktorer har sammenheng med deres utvikling avrusmiddellidelser. Forskningen viser også til at man som ung er ekstra sårbar forrusmiddellidelser da man fortsatt er i utvikling, og rusbruk i ung alder kan dermed påvirkedette i negativ forstand. På tross av at jenter og gutter deler en del risikofaktorer knyttet tilrus, er det en del gjengående kjønnsspesifikke faktorer hos jenter. På tross av dette har detvært lite satsning på kjønnsspesifikk forebygging. En sentral del av det rusforebyggendearbeidet er å kunne se forbi selve rusen og se hele mennesket. Dette fordi rusforebyggingomhandler så mye mer enn bare det narkotiske stoffet. Det handler ofte om å bedrelivskvalitet og livssituasjon, og fremme det positive like mye som å hindre det negative. Påbakgrunn av forskning skal denne oppgaven belyse viktigheten av kjønnsspesifiktrusforebyggende arbeid for unge jenter, og hvilke muligheter og begrensinger som liggerinnenfor dette. This assignment is about how to work preventively against young girls developing substanceabuse disorders. This is a topic that is evolving in line with society and is often discussed inboth politics and in private debates. As a result, substance abuse issues are also changing, andthe development we see in society today indicates an increased need for more knowledge andinsight into how to work preventively against such issues.The assignment refers to how research on girls' mental health, upbringing and familysituations, and social and environmental factors are related to their development of substanceabuse. Research also shows that young people are particularly vulnerable to substance abusedisorders as they are still developing, and substance use at a young age can therefore have anegative impact. Even though girls and boys share some riskfactors related to substance use,there are some gender-specific factors for girls. However, there has been little focus ongender-specific prevention. A central part of substance abuse preventionwork is being able tolook beyond the drug use itself and see the person behind. This is because substance abuseprevention involves so much more than just the substance itself. It often involves improvingquality of life and life situations, and promoting the positive as much as preventing thenegative. This assignment is based on research on this topic to highlight the importance ofgender-specific, substance abuse preventionwork for young girls, and the opportunities andlimitations within this.