dc.contributor.advisor | Juberg, Anne | |
dc.contributor.author | Hedenstad, Julie | |
dc.date.accessioned | 2023-06-30T17:22:51Z | |
dc.date.available | 2023-06-30T17:22:51Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146720930:50634879 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3074973 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om hvordan en kan jobbe forebyggende mot unge jenters utvikling
av rusmiddellidelser. Dette er et felt som utvikles i takt med samfunnet, og som stadig dukker
opp både i politikken og i private debatter. På denne måten endrer også rusproblematikken
seg, og utviklingen vi ser i samfunnet i dag viser til et økt behov for mer kunnskap og innsikt i
hvordan å jobbe forebyggende for utvikling av slik problematikk.
Oppgaven viser til hvordan forskning på jenters mentale helse, oppvekst- og familieforhold
og sosiale-og miljømessige faktorer har sammenheng med deres utvikling av
rusmiddellidelser. Forskningen viser også til at man som ung er ekstra sårbar for
rusmiddellidelser da man fortsatt er i utvikling, og rusbruk i ung alder kan dermed påvirke
dette i negativ forstand. På tross av at jenter og gutter deler en del risikofaktorer knyttet til
rus, er det en del gjengående kjønnsspesifikke faktorer hos jenter. På tross av dette har det
vært lite satsning på kjønnsspesifikk forebygging. En sentral del av det rusforebyggende
arbeidet er å kunne se forbi selve rusen og se hele mennesket. Dette fordi rusforebygging
omhandler så mye mer enn bare det narkotiske stoffet. Det handler ofte om å bedre
livskvalitet og livssituasjon, og fremme det positive like mye som å hindre det negative. På
bakgrunn av forskning skal denne oppgaven belyse viktigheten av kjønnsspesifikt
rusforebyggende arbeid for unge jenter, og hvilke muligheter og begrensinger som ligger
innenfor dette. | |
dc.description.abstract | This assignment is about how to work preventively against young girls developing substance
abuse disorders. This is a topic that is evolving in line with society and is often discussed in
both politics and in private debates. As a result, substance abuse issues are also changing, and
the development we see in society today indicates an increased need for more knowledge and
insight into how to work preventively against such issues.
The assignment refers to how research on girls' mental health, upbringing and familysituations, and social and environmental factors are related to their development of substance
abuse. Research also shows that young people are particularly vulnerable to substance abuse
disorders as they are still developing, and substance use at a young age can therefore have a
negative impact. Even though girls and boys share some riskfactors related to substance use,
there are some gender-specific factors for girls. However, there has been little focus on
gender-specific prevention. A central part of substance abuse preventionwork is being able to
look beyond the drug use itself and see the person behind. This is because substance abuse
prevention involves so much more than just the substance itself. It often involves improving
quality of life and life situations, and promoting the positive as much as preventing the
negative. This assignment is based on research on this topic to highlight the importance of
gender-specific, substance abuse preventionwork for young girls, and the opportunities and
limitations within this. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Kjønnsspesifikk rusforebygging for unge jenter - ønsketenking eller realitet? | |
dc.type | Bachelor thesis | |