Eskimoer, fjellapper og hedninger. En lesning av På ski over Grønland (2003) og Min reise fra Sameland til Grønland (1980) i et majoritet- og minoritetsperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074820Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven utforsker Fridtjof Nansens bok På ski over Grønland (2003) og Samuel J. Baltos bok Min reise fra Sameland til Grønland (1980) i et majoritets- og minoritetsperspektiv. Oppgaven er strukturert etter prinsipper fra Edward Saids tanker rundt orientalisme og post-kolonialisme. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan Nansen skildrer og møter de to ulike minoritetene. Videre vil Baltos betraktninger til annen minoritet og generelt egne tanker og meninger være en motstemme til Nansens betraktninger. Teorien som blir brukt i oppgaven utforsker forholdet mellom Vest og Øst, og hvordan dette er formidlet i tekster skrevet både under og etter imperialismen. Selv om oppgaven bruker termer hentet fra orientalismen, kan disse anvendes til relasjonen mellom samer, inuitter og nordmenn. Videre bruker jeg utdrag fra Nansen og Balto til å problematisere og undersøke hvordan de ulikt forholder seg til minoriteter. This assignment explores Fridtjof Nansen’s book På ski over Grønland (2003) og Min reise fra Sameland til Grønland (1980) from a majority and minority perspective. The assignment is structured based on principles from Edward Said’s thoughts in orientalism and post-colonialism. The purpose of the assignment is to investigate hov Nansen portrays and encounters the two diffrent minorities. Furthermore, Baltos reflections on another minority and his general thoughts and poinions serve as a counterpoint to Nansen’s observations. The theory used in the assignment explores the relationship between the West and the East, and how this is conveyed in text written during and after imperialism. Although the assignment emplys terms derived from orientalism, these can be applied to the relationship between the Sami, Inuit, and Norwegians. Additionally, I utilize excerpts from Nansen and Balto to problemize and examine their difering approaches towards minorities.