• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnevernspedagogens relevans i norske skoler

Andersen, Sofie Bjerke
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:146306513:66945897.pdf (6.736Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073770
Utgivelsesdato
2023
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for sosialt arbeid [1439]
Sammendrag
Etter egen praksisperiode som miljøterapeut gikk det opp for meg at få i dagens samfunn vet

hva en miljøterapeut kan bidra med, spesielt i arbeidet med unge utenfor institusjoner. Det er

vanskelig å definere en stillingsbeskrivelse til en miljøterapeut da arbeidet må tilpasses hver

enkel arbeidsplass. Hensikten med denne bacheloroppgaven er å argumentere for hvordan

barnevernspedagoger kan bidra til å forebygge utvikling av psykiske lidelser på norske skoler.

Problemstillingen min er «Hvilken relevans har barnevernspedagoger i arbeidet med det

psykososiale miljøet på skolen?». Det teoretiske grunnlaget består av Bronfenbrenners

utviklingsøkologiske modell, Eriksons psykososiale stadier, resiliens, miljøterapi, og

sosialpedagogikk. Drøftingen begrunnes også i lovverk om prinsipper og verdier bak

barnevernsfaglig arbeid og skoleregien, samt nyere artikler om erfaringer av miljøterapeutisk

arbeid på skoler. Disse teoriene drøftes for å vise hvordan miljøterapeutisk arbeid kan ha en

positiv effekt på det psykososiale miljøet ved å jobbe forebyggende og tilrettelegge for utsatte

elever. Studier viser til at adekvat sosial fungering og relasjonsbygging for barn og unge er

avhengig av et trygt miljø med rom for utvikling. Videre konkluderes det med at et

sosialfaglig team på skoler kan forbedre miljøet og bør fastsettes i de norske lover. Det kan

lede til bedre tverrfaglig samarbeid med andre instanser tilknyttet skolemiljø og den generelle

helsen til norske elever.
 
After my own internship as an environmental therapist, it became clear to me that few people

in today's society know what an environmental therapist can contribute with, especially in

working with young people outside of institutions. It’s difficult to have a set job description

for an environmental therapist, simply because the work has to be determined specific to each

workplace. The purpose of this bachelor thesis is to argue how child welfare workers can help

prevent the development of mental disorders in Norwegian schools. My topic question is

"What purpose does child welfare workers serve in working with the psychosocial

environment in schools?". The theoretical foundation consists of Bronfenbrenner's ecological

systems theory, Erikson's stages of psychosocial development, resilience, environmental

therapy, and social education. The discussion is also influenced by the laws showing the

principles and work ethics of child welfare work and school regimes, as well as recent articles

on practices with environmental therapy work in schools. These theories are discussed to

show the importance of how environmental therapeutic work can have a positive effect on the

psychosocial environment by working preventively and facilitate the vulnerable students. I

have concluded that adequate social functioning and relations for children and teenagers

depend on a safe environment with room for development. Furthermore, the conclusion is that

a social work team in schools can improve the environment and should be established in

Norwegian laws. This can lead to better interdisciplinary collaboration with other institutions

associated with the school environment and the general health of Norwegian students.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit