dc.contributor.advisor | Isaksen, Lasse Skogvold | |
dc.contributor.author | Andersen, Sofie Bjerke | |
dc.date.accessioned | 2023-06-27T17:20:39Z | |
dc.date.available | 2023-06-27T17:20:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146306513:66945897 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3073770 | |
dc.description.abstract | Etter egen praksisperiode som miljøterapeut gikk det opp for meg at få i dagens samfunn vet
hva en miljøterapeut kan bidra med, spesielt i arbeidet med unge utenfor institusjoner. Det er
vanskelig å definere en stillingsbeskrivelse til en miljøterapeut da arbeidet må tilpasses hver
enkel arbeidsplass. Hensikten med denne bacheloroppgaven er å argumentere for hvordan
barnevernspedagoger kan bidra til å forebygge utvikling av psykiske lidelser på norske skoler.
Problemstillingen min er «Hvilken relevans har barnevernspedagoger i arbeidet med det
psykososiale miljøet på skolen?». Det teoretiske grunnlaget består av Bronfenbrenners
utviklingsøkologiske modell, Eriksons psykososiale stadier, resiliens, miljøterapi, og
sosialpedagogikk. Drøftingen begrunnes også i lovverk om prinsipper og verdier bak
barnevernsfaglig arbeid og skoleregien, samt nyere artikler om erfaringer av miljøterapeutisk
arbeid på skoler. Disse teoriene drøftes for å vise hvordan miljøterapeutisk arbeid kan ha en
positiv effekt på det psykososiale miljøet ved å jobbe forebyggende og tilrettelegge for utsatte
elever. Studier viser til at adekvat sosial fungering og relasjonsbygging for barn og unge er
avhengig av et trygt miljø med rom for utvikling. Videre konkluderes det med at et
sosialfaglig team på skoler kan forbedre miljøet og bør fastsettes i de norske lover. Det kan
lede til bedre tverrfaglig samarbeid med andre instanser tilknyttet skolemiljø og den generelle
helsen til norske elever. | |
dc.description.abstract | After my own internship as an environmental therapist, it became clear to me that few people
in today's society know what an environmental therapist can contribute with, especially in
working with young people outside of institutions. It’s difficult to have a set job description
for an environmental therapist, simply because the work has to be determined specific to each
workplace. The purpose of this bachelor thesis is to argue how child welfare workers can help
prevent the development of mental disorders in Norwegian schools. My topic question is
"What purpose does child welfare workers serve in working with the psychosocial
environment in schools?". The theoretical foundation consists of Bronfenbrenner's ecological
systems theory, Erikson's stages of psychosocial development, resilience, environmental
therapy, and social education. The discussion is also influenced by the laws showing the
principles and work ethics of child welfare work and school regimes, as well as recent articles
on practices with environmental therapy work in schools. These theories are discussed to
show the importance of how environmental therapeutic work can have a positive effect on the
psychosocial environment by working preventively and facilitate the vulnerable students. I
have concluded that adequate social functioning and relations for children and teenagers
depend on a safe environment with room for development. Furthermore, the conclusion is that
a social work team in schools can improve the environment and should be established in
Norwegian laws. This can lead to better interdisciplinary collaboration with other institutions
associated with the school environment and the general health of Norwegian students. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Barnevernspedagogens relevans i norske skoler | |
dc.type | Bachelor thesis | |