Barnevernspedagogens relevans i norske skoler
Bachelor thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1436]
Abstract
Etter egen praksisperiode som miljøterapeut gikk det opp for meg at få i dagens samfunn vethva en miljøterapeut kan bidra med, spesielt i arbeidet med unge utenfor institusjoner. Det ervanskelig å definere en stillingsbeskrivelse til en miljøterapeut da arbeidet må tilpasses hverenkel arbeidsplass. Hensikten med denne bacheloroppgaven er å argumentere for hvordanbarnevernspedagoger kan bidra til å forebygge utvikling av psykiske lidelser på norske skoler.Problemstillingen min er «Hvilken relevans har barnevernspedagoger i arbeidet med detpsykososiale miljøet på skolen?». Det teoretiske grunnlaget består av Bronfenbrennersutviklingsøkologiske modell, Eriksons psykososiale stadier, resiliens, miljøterapi, ogsosialpedagogikk. Drøftingen begrunnes også i lovverk om prinsipper og verdier bakbarnevernsfaglig arbeid og skoleregien, samt nyere artikler om erfaringer av miljøterapeutiskarbeid på skoler. Disse teoriene drøftes for å vise hvordan miljøterapeutisk arbeid kan ha enpositiv effekt på det psykososiale miljøet ved å jobbe forebyggende og tilrettelegge for utsatteelever. Studier viser til at adekvat sosial fungering og relasjonsbygging for barn og unge eravhengig av et trygt miljø med rom for utvikling. Videre konkluderes det med at etsosialfaglig team på skoler kan forbedre miljøet og bør fastsettes i de norske lover. Det kanlede til bedre tverrfaglig samarbeid med andre instanser tilknyttet skolemiljø og den generellehelsen til norske elever. After my own internship as an environmental therapist, it became clear to me that few peoplein today's society know what an environmental therapist can contribute with, especially inworking with young people outside of institutions. It’s difficult to have a set job descriptionfor an environmental therapist, simply because the work has to be determined specific to eachworkplace. The purpose of this bachelor thesis is to argue how child welfare workers can helpprevent the development of mental disorders in Norwegian schools. My topic question is"What purpose does child welfare workers serve in working with the psychosocialenvironment in schools?". The theoretical foundation consists of Bronfenbrenner's ecologicalsystems theory, Erikson's stages of psychosocial development, resilience, environmentaltherapy, and social education. The discussion is also influenced by the laws showing theprinciples and work ethics of child welfare work and school regimes, as well as recent articleson practices with environmental therapy work in schools. These theories are discussed toshow the importance of how environmental therapeutic work can have a positive effect on thepsychosocial environment by working preventively and facilitate the vulnerable students. Ihave concluded that adequate social functioning and relations for children and teenagersdepend on a safe environment with room for development. Furthermore, the conclusion is thata social work team in schools can improve the environment and should be established inNorwegian laws. This can lead to better interdisciplinary collaboration with other institutionsassociated with the school environment and the general health of Norwegian students.