Interessenthåndtering på norske bygg- og anleggsprosjekter: Prosjektleders perspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073725Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg tema interessenthåndtering på norske bygg- og anleggsprosjekter. I teorien blir det beskrevet en systematisk tilnærming til interessenthåndtering, med strukturert identifisering, kartlegging og plan for håndtering av interessentene. Teorien beskriver også at denne interessenthåndtering er essensiell for prosjektets suksess.
Litteratursøket som ble gjort for å innhente teori, avdekket at det var lite litteratur på hvordan interessenthåndtering blir gjennomført på norske bygg- og anleggsprosjekter og at dette la grunn for problemstillingen er «hvor god er interessenthåndtering på norske bygg- og anleggsprosjekter?». Oppgaven har identifisert om det er behov for mer systematisk interessenthåndtering og noen tiltak som vil forbedre interessenthåndteringen. Metoden som er benyttet for å svare på problemstillingen er kvalitativ forskningsmetode med åtte semi-strukturerte intervjuer av prosjektledere i bransjen. Denne metoden gjør at man kan kartlegge detaljer om gjennomføring av interessenthåndtering på norske bygg- og anleggsprosjekter og som legger grunnlag for å ta en helhetlig vurdering om bransjens gjennomføring.
Fra intervjuene som er gjennomført har denne oppgaven kunne beskrive praksisen av interessenthåndteringen som er utført av disse åtte intervjuobjektene. Tre av informantene kunne fortelle om gode metoder og rutiner for interessenthåndteringen og det ble påpekt viktigheten av dette av dem. Det ble også oppdaget forhold som kan oppfattes som mangelfull interessenthåndtering, med lite eller dårlige rutiner. Det kommer frem at informantene ikke nødvendigvis forstår viktigheten av god systematikk i interessenthåndteringen. Dette kan føre til at det blant annet oppstår uønskede hendelser med interessenter eller uønsket påvirkning fra dem. Konklusjonen er at man burde gjøre en god systematisk kartlegging av interessentene for og så opprette og vedlikeholde relasjoner til disse. Og at ved å oppnå god relasjon, basert på tillit og respekt, kan det føre til større suksess i prosjektet. This thesis enlightens the topic of stakeholder management in construction projects in Norway. The theory describes a systematic approach to stakeholder management, with structured identification, mapping and plans for managing stakeholders. The theory also describes this stakeholder management as an essential factor for the project´s success.
The search for relevant literature for this thesis, uncovered few sources that described stakeholder management conducted at Norwegian construction projects and lead to the main issue for this thesis “how good is stakeholder management in Norwegian construction project´s?” The thesis has also identified whether there is need for more systematic stakeholder management and which measures that can improve the stakeholder management practice. The method used to answer the problem is a qualitative research method with eight semi-structured interviews of project managers in the industry. This method makes it possible to map details of the execution of the stakeholder management in Norway.
From the interviews that have been conducted, this thesis had been able to describe the practice of stakeholder management carried out by the eight interviewees. Three of the informants described good methods and routines for mapping stakeholders and clearly understood the value in this. The results also showed that conditions that are described can be perceived as insufficient stakeholder management, with little or poor routines. It emerges that the informants do not necessarily understand the importance of good systematics in stakeholder management. This can lead to, among other things, unwanted incidents with stakeholders or unwanted influence from them. The conclusion is that one should make a good systematic method for mapping the stakeholders and then create and maintain good relations with them. And by doing that, you get relationships based on trust and respect, which can lead to a greater success in the project.