Barn med adferdsvansker i barnehagen. En kvalitativ intervjustudie. "Du har det lille ektra"
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3058233Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne kvalitative intervjustudien har jeg forsket på spesialpedagogens erfaringer ogopplevelser med utfordrende adferd. Studiens problemstilling er:Hvilke erfaringer og opplevelser har spesialpedagoger med barn med utfordrende adferd ibarnehagen?Formålet med denne studien var å undersøke hvilke erfaringer og opplevelserspesialpedagogene har med barn med utfordrende adferd i barnehagen. Bakgrunn for valg avtema var blant annet at dette er et tema det er vanskelig å finne tidligere forskning på og etpersonlig ønsket om å få mer kunnskap og kompetanse om dette temaet.For å besvare problemstillingen er det anvendt kvalitativ forskningsmetode, med enfenomenologisk tilnærming. Datamaterialene er samlet inn gjennom semistrukturerteintervjuer med tre spesialpedagoger.Studien viser at spesialpedagogene vektlegger relasjonsbygging så tidlig som mulig for åskape tillit og trygghet. Det kommer frem at det å ha god relasjon til barn med utfordrendeadferd er nødvendig for å få et godt arbeid. Det fremkommer også i studien at det er essensieltmed kunnskap og kompetanse om barn med utfordrende adferd for å klare å forstå barnet oghandle deretter. Til slutt vektlegger også spesialpedagogene viktigheten av samarbeid. Det ernødvendig at alle parter som arbeider med og rundt barnet snakker samme språk for å gibarnet den hjelpen og støtten barnet trenger. Utfordringene er mange, men det ergjennomgående at tid og personal er avgjørende for at spesialpedagogene skal få til en godarbeidsprosess. Konklusjon er at det er viktig å sette av tid til relasjonsbygging og tillit,samtidig som barnehagene må satse på kompetanseheving og få mer kunnskap om barn medutfordrende adferd, og dermed også kunne stryke samarbeidet mellom spesialpedagog ogøvrig personal. In this qualitative interview study, I have researched the special education teacher'sexperiences with challenging behaviour. The study's thesis statment is:What experiences do special educators have with children with challenging behaviour inkindergarten?The purpose of this study was to investigate what kind of experiences the special educationteachers have with children with challenging behaviour in kindergarten. The background forchoosing the topic was, among other things, that there is little research on challengingbehaviour and that the desire is to gain more knowledge and expertise on this topic.In order to answer the problem, a qualitative research method has been used, with aphenomenological approach. The data materials have been collected through semi-structuredinterviews with three special education teachers.The study shows that the special education teachers emphasize building relationships as earlyas possible in order to create trust and security. It appears that having a good relationship withchildren with challenging behaviour is necessary to get a good job. It also appears in the studythat it is essential to have knowledge and competence about children with challengingbehaviour in order to be able to understand the child and act accordingly. Finally, the specialeducators also emphasize the importance of collaboration. It is necessary that all partiesworking with and around the child speak the same language in order to give the child the helpand support the child needs. The challenges are many, but it is consistent that time andpersonnel are crucial for the special education teachers to achieve a good work process. Inaddition, there is a lack of knowledge about competence among the kindergartens, which canmake it difficult for the special education teachers to put in place the right measures. Theconclusion is that it is important to set aside time for relationship building and trust.Kindergartens must invest more in raising skills and knowledge about children withchallenging behaviour and cooperation can be strengthened with increasing knowledge.