Nationsim, a story-driven approach to Agent-Based Modeling of Nations interacting
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056857Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Agent-based simulasjon har lenge vært en viktig del av samfunnsvitenskap, både innenfor vitenskap og innenfor regjeringsarbeid.Denne Avhandlingen dekker arbeidet gjort for å lage et rammeverk som kan simulere en rekke nasjoner og deres handlinger på både dem selv og en annen, for å få en oversikt over hva det er som driver disse handlingene, og hvilken effekter de har, både på aktørene og på bistående.Avhandling så også sjekker data-en produsert av rammeverket mot tydelige trender innen økonomiene og utvikling av reelle land.
I tillegg diskuterer avhandlingen en arbeidsplan for bruken av to rammeverk til å lage agent-baserte modeller, der et lettvekts rammeverk blir brukt til prototyping av ideer, mens et mer kompleks, objektorientert rammeverk blir brukt til å lage en oversiktlig implementasjon av disse prototypene, med lave koblinger mellom delene av systemet.I løpet av avhandlingen blir det vist til både fordeler og ulemper med denne måten å arbeide på, og en påstand er gjort at den er til fordel for en vid rekke prosjekter. Agent-based simulation has been well integrated into the field of social sciences, with social simulations being in use both in the field of science, as well as at a government level for some time now.This thesis details the process of creating a framework that sets out to simulate a variety of nations and their interactions, to gain insights into what rules guide these interactions, and what effects they have on both the nations involved, as well as those that are bystanders in the matter.It then also validates the data produced by this framework against observable trends in the economies and development of real nations.
The thesis also discusses the application of two separate frameworks as part of the creation process of the product, where one light-weight framework is used for the rapid prototyping of ideas, and one more complex and object-oriented framework is used to create an orderly, low coupling enforcing implementation of these ideas into the finished program.Over the course of the thesis, it discusses both the benefits and the drawbacks of utilizing this workflow and aims to prove that for a significant subset of projects, this is a worthwhile investment of time.