Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersson, Anders-Petter
dc.contributor.authorKacarska, Marina
dc.date.accessioned2023-02-21T18:19:39Z
dc.date.available2023-02-21T18:19:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:119867435:34397033
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052928
dc.description.abstractSammendrag Dagens barn vokser opp i et samfunn der penger og banktjenester blir stadig mer usynlige og digitalisert. Digitale lommebøker, mobilbetaling og kontaktløse kort gjør penger til et abstrakt konsept barn har vanskeligheter å oppfatte og forstå. Samtidig spiller finansiell kompetanse, tilegnet tidlig i barndommen, en viktig rolle for hvordan barn håndterer sin privatøkonomi i voksen alder. Målet med dette prosjektet er å utforske hvordan vi kan lære barn i alderen 3-5 år om digitale penger i et kontantløst samfunn. Hoved antagelsen er at en standardisert økonomisk opplæring i barnehagene vil gi barn lik, grunnleggende økonomisk forståelse for privatøkonomi som de kan nytte godt av senere i livet. Arbeidet med prosjektet baserer seg på teknikker og metodikk for co-design med barn, der barna har vært involvert i alle faser av designprosessen i rollene som brukere, testere, informanter og designpartnere. Det endelige resultatet av dette prosjektet er en enkel prototype av en digital løsning som viser barn hvor mye penger de har på et bankkort og om de har nok penger for å kjøpe en ting de ønsker seg. Konseptet baserer seg på funn om barnas behov avdekket i undersøkelsene foretatt med barn, resultater av tester av tilgjengelige digitale og analoge løsninger på markedet utført sammen med barn, og barnas innspill i utviklingsfasen av dette prosjektet. NØKKELORD: co-design med barn, finansiell kompetanse, designtenkning, teknologi for barn, utvikling for barn, barn som designere, tjenestedesing, designsentrert læring
dc.description.abstractAbstract Nowadays children are growing up in a society where money and banking services are becoming increasingly invisible and digitized. Digital wallets, mobile payments and contactless cards turn money into an abstract concept that children have difficulties to perceive and understand. At the same time, financial competence acquired early in childhood plays an important role in how children handle their personal finances in adulthood. The aim of this project is to explore how we can teach children aged 3-5 about digital money in a cashless society. The main assumption is that a standardized financial education in kindergartens will give children the same, basic financial understanding of personal finances that they can benefit from later in life. The project work is based on techniques and methodology for co-design with children, where the children have been involved in all phases of the design process in the roles of users, testers, informants and design partners. The final result is a simple prototype of a digital solution that shows children how much money they have on a bank card and whether they have enough money to buy something they want. The concept is based on findings about the needs of the target group revealed in the surveys carried out with children, results from tests of available digital and analogue solutions on the market conducted with children, and the children's input in the development phase of this project. KEYWORDS: co-design with children, financial competence, design thinking, cocreation, technology for children, development for children, children as designers, servicedesign, design-centered learning
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleCo-design av nye læringskonsepter med barn «Hvordan kan vi lære barn i alderen 3-5 år om økonomi og penger i et kontantløst samfunn?»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel