Co-design av nye læringskonsepter med barn «Hvordan kan vi lære barn i alderen 3-5 år om økonomi og penger i et kontantløst samfunn?»
Abstract
Sammendrag
Dagens barn vokser opp i et samfunn der penger og banktjenester blir stadig merusynlige og digitalisert. Digitale lommebøker, mobilbetaling og kontaktløse kort gjørpenger til et abstrakt konsept barn har vanskeligheter å oppfatte og forstå.Samtidig spiller finansiell kompetanse, tilegnet tidlig i barndommen, en viktig rollefor hvordan barn håndterer sin privatøkonomi i voksen alder.
Målet med dette prosjektet er å utforske hvordan vi kan lære barn i alderen 3-5 årom digitale penger i et kontantløst samfunn. Hoved antagelsen er at enstandardisert økonomisk opplæring i barnehagene vil gi barn lik, grunnleggendeøkonomisk forståelse for privatøkonomi som de kan nytte godt av senere i livet.
Arbeidet med prosjektet baserer seg på teknikker og metodikk for co-design medbarn, der barna har vært involvert i alle faser av designprosessen i rollene sombrukere, testere, informanter og designpartnere.
Det endelige resultatet av dette prosjektet er en enkel prototype av en digitalløsning som viser barn hvor mye penger de har på et bankkort og om de har nokpenger for å kjøpe en ting de ønsker seg.
Konseptet baserer seg på funn om barnas behov avdekket i undersøkelsene foretattmed barn, resultater av tester av tilgjengelige digitale og analoge løsninger påmarkedet utført sammen med barn, og barnas innspill i utviklingsfasen av detteprosjektet.
NØKKELORD: co-design med barn, finansiell kompetanse, designtenkning,teknologi for barn, utvikling for barn, barn som designere, tjenestedesing, designsentrert læring AbstractNowadays children are growing up in a society where money and banking servicesare becoming increasingly invisible and digitized. Digital wallets, mobile paymentsand contactless cards turn money into an abstract concept that children havedifficulties to perceive and understand. At the same time, financial competenceacquired early in childhood plays an important role in how children handle theirpersonal finances in adulthood.
The aim of this project is to explore how we can teach children aged 3-5 aboutdigital money in a cashless society. The main assumption is that a standardizedfinancial education in kindergartens will give children the same, basic financialunderstanding of personal finances that they can benefit from later in life.
The project work is based on techniques and methodology for co-design withchildren, where the children have been involved in all phases of the design processin the roles of users, testers, informants and design partners.
The final result is a simple prototype of a digital solution that shows children howmuch money they have on a bank card and whether they have enough money tobuy something they want.
The concept is based on findings about the needs of the target group revealed inthe surveys carried out with children, results from tests of available digital andanalogue solutions on the market conducted with children, and the children's inputin the development phase of this project.
KEYWORDS: co-design with children, financial competence, design thinking, cocreation, technology for children, development for children, children as designers,servicedesign, design-centered learning