Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVatn, Jørn
dc.contributor.authorRezvani, Nasrin
dc.date.accessioned2023-01-04T18:19:24Z
dc.date.available2023-01-04T18:19:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:123024262:37002150
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041053
dc.description.abstractRisikobasert tilnærming er et kjent begrep i standarder til kvalitetsstyringssystemer, og risikostyring er et krav i nesten alle bransjer. Når det gjelder prosjektgjennomføring, er risikostyring et viktig verktøy i prosjektledelse, spesielt for beslutningstakere. I infrastrukturprosjekter / bygg- og anleggsprosjekter har det vært mye fokus på risikovurdering med hensyn til blant annet tid og kost, men når det gjelder risiko knyttet til kvalitet er det mer begrenset med strukturerte metoder. Litteratur og erfaring viser at det ofte er slik at de risikovurderingsmetodene som brukes i denne bransjen i dag har vært veldig generelle. De fanger ikke opp risiko knyttet til selve produktet/produksjonsprosessen. Derfor kan disse vurderingene heller ikke benyttes til kvalitetsforbedring. Fokus på produktkvalitet er enda mer viktig i infrastrukturprosjekter siden prosjektene ofte er mer komplekse og kostbare. Forsømmelse av produktkvalitet kan føre til betydelig sløsing med penger og tid. Erfaring fra slike prosjekter viser at selv om det finnes gode risikovurderingsmetoder i tidlig fase i prosjektets livssyklus på komponentnivå, er det mulig at det oppstår kvalitetsavvik i utførelsesfasen. Det er derfor behov for en tilsvarende strukturert metode for risikovurdering i gjennomføringsfasen i prosjektets livssyklus for å sette fokus på kvalitetsutfordringer i denne fasen i tillegg. PFMEA (Process Failure Mode and Effect Analysis) er en av de velkjente FMEA-typene som brukes i en prosess ved å analysere risiko i hvert steg av den prosessen hvor hensikten er å identifisere feilmoder i produksjonsprosessen. Denne metoden brukes blant annet i bilindustri for identifisering av feilmoder til produkt og prosess slik at man kan unngå de feilene/avvikene før de skjer og sikre at produktet/prosessen oppfyller forventet krav og funksjoner. Bilindustri er kjennetegnet ved høy kvalitet. Derfor bør dette være grunn til å tro at denne metoden også kan gi merverdi i infrastrukturprosjekter. Med hensyn til problemstillingen knyttet til at infrastrukturprosjekter / bygg- og anleggsprosjekter har lite systematisk håndtering av kvalitetsoppfølging og svak kvalitetsstyring, er det dermed naturlig å undersøke om PFMEA kan dekke noen hull i dagens risikovurderinger av produktkvalitet. Derfor var hensikten med denne oppgaven å undersøke om PFMEA kan brukes for risikovurdering av produktkvalitet i denne bransjen. Hovedformålet med denne masteroppgaven var å utarbeide en prosedyre for risikovurdering av produktkvalitet i infrastrukturprosjekter. Arbeidet med masteroppgaven startet med et litteratursøk for å kartlegge dagens situasjon med hensyn til risikovurdering av produktkvalitet. Litteraturgjennomgangen viste at til tross for at det finnes studier som foreslår noen metoder for kvalitetsrisikovurdering i denne bransjen, er det likevel fortsatt behov for en systematisk metode for kvalitetsrisikovurdering som kunne være enkel å bruke og som ikke trenger spesialkompetanse. Videre ble det utviklet relevante teorier som grunnlag for rutinen for risikovurdering. Deretter ble det utarbeidet et utkast til risikovurderingsprosedyren, og denne rutinen ble testet i et byggeprosjekt. For å identifisere styrker og svakheter ved den foreslåtte rutinen ble det gjennomført en spørreundersøkelse. Funnene fra denne masteroppgaven viser at PFMEA, med litt bedre tilpasning av den foreslåtte rutinen for risikovurdering av produktkvalitet, med fordel kan benyttes i infrastrukturprosjekter / bygg- og anleggsprosjekter. Arbeidet med å tilpasse prosedyren er ikke ferdig på grunn av begrenset tid. Prosedyren vil bli ferdigstilt ifølge angitte anbefalinger som fremkommer av oppgaven.
dc.description.abstractA risk-based approach is a familiar term in standards for quality management systems, and risk management is a requirement in almost all industries. When it comes to project implementation, risk management is an important tool in project management, especially for decision makers. In infrastructure/ building and construction projects, there has been a great deal of focus on risk assessment regarding, among other things, time and cost, but when it comes to risk related to quality, structured methods are more limited. Literature and experience show that the risk assessment methods currently used in this industry have often been very general. They do not capture risks linked to the product/production process itself. Thus, these assessments cannot be used for quality improvement either. The focus on quality of the product is even more significant in infrastructure projects since the projects are often more complex and expensive. Neglect of product quality can lead to significant waste of money and time. Previous experience from such projects shows that although there are good risk assessment methods in the early phase of the project's life cycle at component level, it is possible that quality deviations occur in the execution phase. Therefor, there is a need for a similarly structured method for risk assessment in the execution phase of the project's life cycle with the focus on quality challenges in this phase. PFMEA (Process Failure Mode and Effect Analysis) is one of the well-known FMEA types used in a process by analyzing risks in each step of the process where the purpose is to identify failure modes in the production process. This method is used, among other things, in the automotive industry for the identification of product and process failure modes so that the nonconformities/deviations can be avoided before they occur and ensure that the product/process meets the expected requirements and functions. The automotive industry has a characterization of high quality. Therefore, this should be reason to believe that this method can also provide added value in infrastructure projects. With regard to the issue related to infrastructure/ construction projects having little systematic handling of quality follow-up and weak quality management, it is therefore natural to investigate whether PFMEA can cover any gaps in current risk assessments of product quality. Therefore, the aim of this assignment was to investigate whether PFMEA can be used for risk assessment of product quality in this industry. The main purpose of this master's thesis was to prepare a procedure for risk assessment of product quality in infrastructure projects. The work on the master's thesis started with a literature search to survey the current situation with regard to risk assessment of product quality. The literature review showed that despite the fact that there are some studies that propose some methods for quality risk assessment in this industry, there is still a need for a systematic method for this assement that could be easy to apply and that does not require special expertise. Furthermore, relevant theories were developed as a basis of the routine for risk assessment. A draft of the risk assessment procedure was then prepared, and this routine was tested in a construction project. In order to identify the strengths and weaknesses of the proposed routine, a survey was carried out. The findings from this master's thesis show that PFMEA, with a slightly better adaptation of the proposed routine for risk assessment of product quality, can be used with advantage in infrastructure/ building and construction projects. The work to finalize the procedure is not finished due to limited time. The procedure will be completed according to specified recommendations arising from the master's thesis.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRisikovurdering av kvalitet ved bruk av PFMEA i infrastrukturprosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel