Et mulighetsstudie i organisering av varelevering i gater med begrenset areal og tilgjengelighet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3039594Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Samfunnet er i konstant utvikling. Både i Norge og resten av Europa skjer fortetting og urbanisering, hvor de ulike trafikantgruppene kjemper om de stadig knappere arealene. Mål om bedre bymiljø, med redusert trafikk og bedre luft, setter krav til gatebruk med type kjøretøy og nullutslippssoner, hvor hensikten er mer areal til gående og syklende gjennom bredere fortau, gågater, kollektivgater og strengere trafikkreguleringer som for biler. Denne studien gjelder muligheter for å organisere varetransport for effektiv levering når det er begrenset areal og tilgjengelighet samt krav til bruk av nullutslippskjøretøy. Med «organisering av varetransport» menes en helhetlig prosess for transportbehov, transporttilbud og transportløsning. Studien undersøker dette ved å se nærmere på varelevering på Torget i Bergen, og kartlegger dagens situasjon med intervju av varemottakere, sjåfører og leverandører. Resultat fra kartleggingen brukes til dialog med kommuner og interesserorganisasjoner for varelevering, og får gjennom det et helhetlig bilde på hvordan varelevering kan effektiviseres og hvordan aktører kan påvirke vareleveringskjeden. Resultatet viser at det er muligheter for å organisere varetransport mer effektivt, gjennom blant annet tilrettelegging av samordnete mottak, betjente mottak og Hub/omlastingssentraler. Men nye løsninger for organisering krever et større og helhetlig samarbeid mellom både offentlige aktører og næringsliv, samt et regelverk som stiller krav og er tilpasset løsningene som ønskes innført. Society is constantly changing and evolving. Both in Norway and the rest of Europe is densification and urbanization happening, and the various road users are fighting for the free areas. Goals for better urban environments, with reduced traffic and better air quality, sets requirements for street use with types of vehicles and zero emission zones, where the purpose is more area for pedestrians and cyclists through wider pavements, pedestrian streets, public transport streets and stricter traffic regulations that restrict private cars. This study highlights the possibilities of organizing of goods transport for efficient delivery of goods, when restrictions have been placed on area and access for vehicles, as well as requirements for the use of zero-emission vehicles. The organization of goods transport means a holistic process for considering the transport needs, transport services and transport solutions. The study investigates this by taking a closer look at the delivery of goods at Torget in Bergen, and maps the current situation with interviews of receivers, drivers and suppliers. The results from the survey are used for dialogue with municipalities and interest organizations for goods delivery and are used to get a holistic picture of how goods delivery can be streamlined, and stakeholders can affect the supply chain. The results show that there are opportunities to organize goods transport more efficiently, through facilitation of coordinated reception centers and Hub/reloading centers. At the same time, the new solutions for organization require greater and holistic cooperation between both public stakeholders and private businesses, as well as regulations that set requirements and are adapted to the solutions introduced.