dc.contributor.advisor | Hammerstad, Gøril Thomassen | |
dc.contributor.author | Størseth, Ingrid Sandstad | |
dc.date.accessioned | 2022-12-03T18:19:12Z | |
dc.date.available | 2022-12-03T18:19:12Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:113023937:70824453 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3035711 | |
dc.description.abstract | Med høyere krav fra regjeringen om at barnehagen skal sikre et godt barnehagetilbud til
barna, kommer det i tillegg et krav til personalet om å stadig utvikles faglig (Meld. St.
24). For å skape et felles verdigrunnlag blant personalet har ulike former for
reflekterende praksis fått fotfeste i barnehagesektoren og interne kunnskapsprosesser
som refleksjonsmøter, har over lengre tid vært en metode for å utvikle og utveksle
kunnskap blant personalet. Formålet med denne studien er å få innsikt i hvilken rolle
refleksjonsmøte spiller i utvikling- og utveksling av profesjonsutøvernes kunnskap og
verdier i barnehagen. Mitt utgangspunkt er å undersøke hvordan deltakerne i et
refleksjonsmøte presenterer verdier og perspektiver, knyttet til den aktuelle
problemstillingen de diskuterer. Dette gjøres gjennom å besvare problemstillingen:
Hvilke profesjonelle verdier fokuserer de ansatte på og hvilke diskursive ressurser tar de
i bruk i sine utrykk for verdier?
Denne studien inngår i fagfeltet anvendt språkvitenskap, hvor et sentralt fokus er å få
innsikt i hvordan språk og kommunikasjon kan forstås som et verktøy i profesjonelle
kommunikative praksiser. Masterprosjekter er en kvalitativ studie basert på lyd- og
bildeopptak av tre refleksjonsmøter i barnehagen. Gjennom en tematisk orientert
diskursanalyse har jeg fokus på interaksjonelle og tematiske spor i samtalen.
Studien har vist at profesjonsutøverne utvikler- og utveksler kunnskap gjennom å
diskutere profesjonelle verdier. Det kan se ut til at fremvisning av praksisnære
perspektiver tilskrives en hegemonisk posisjon i diskursfelleskapet. n viser at verdier
knyttet til tematikken om barns medvirkning, lek på barns premisser og tilbakemelding
på barns adferd, er omkranset av uuttalte tatt-for-gitte forutsetninger. Gjennom
diskursive ressurser som hypotetiske spørsmål, ekstrem case formuleringer,
karakterarbeid, kontrasteringer og hendelsesarbeid, blir det tydelig at det er en spenning
mellom personlige verdier, profesjonelle verdier og institusjonelle verdier. | |
dc.description.abstract | With higher demands from the government that the pre-school must ensure a sufficient
offer for the children, there is also a requirement for the staff to constantly develop
professionally (Meld. St. 24). In order to create a common value base among the staff,
various forms of reflective practice have gained a foothold in the pre-school sector and
internal knowledge processes such as reflection meetings have for a long time been a
method for developing and exchanging knowledge among the staff. The purpose of this
study is to gain insight into the role of reflection meetings in the development and
exchange of knowledge and values among colleagues in pre-school. My starting point is
to examine how the participants in a reflection meeting present values and perspectives,
related to the current issue they are discussing. This is done by answering the question:
What professional values do the employees focus on and what discursive resources do
they use in their expression of values?
This study is part of the field of applied linguistics, where a central focus is to solve
practical problems with the reality, through interpreting and understanding professional
communicative practices. This master project is a qualitative study based on audio and
video recordings of three reflection meetings in the pre-school. Through a thematically
oriented discourse analysis, I focus on interactional and thematic tracks in the
conversation.
The study has shown that professionals develop and exchange knowledge by discussing
professional values. It may seem that the presentation of practical perspectives is
attributed to a hegemonic position in the discourse community. The study shows that
values related to the theme of child participation, the children´s own premises for play
and feedback on children's behavior are surrounded by unspoken taken-for-granted
assumptions. Through discursive resources such as hypothetical questions, extreme case
formulations, character work, contrasts, and event work, it becomes clear that there is a
tension between personal values, professional values, and institutional values. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Verdisnakk i refleksjonsmøte: En tematisk orientert diskursanalyse av
refleksjonsmøter i barnehagen | |
dc.type | Master thesis | |