Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHammerstad, Gøril Thomassen
dc.contributor.authorStørseth, Ingrid Sandstad
dc.date.accessioned2022-12-03T18:19:12Z
dc.date.available2022-12-03T18:19:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113023937:70824453
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3035711
dc.description.abstractMed høyere krav fra regjeringen om at barnehagen skal sikre et godt barnehagetilbud til barna, kommer det i tillegg et krav til personalet om å stadig utvikles faglig (Meld. St. 24). For å skape et felles verdigrunnlag blant personalet har ulike former for reflekterende praksis fått fotfeste i barnehagesektoren og interne kunnskapsprosesser som refleksjonsmøter, har over lengre tid vært en metode for å utvikle og utveksle kunnskap blant personalet. Formålet med denne studien er å få innsikt i hvilken rolle refleksjonsmøte spiller i utvikling- og utveksling av profesjonsutøvernes kunnskap og verdier i barnehagen. Mitt utgangspunkt er å undersøke hvordan deltakerne i et refleksjonsmøte presenterer verdier og perspektiver, knyttet til den aktuelle problemstillingen de diskuterer. Dette gjøres gjennom å besvare problemstillingen: Hvilke profesjonelle verdier fokuserer de ansatte på og hvilke diskursive ressurser tar de i bruk i sine utrykk for verdier? Denne studien inngår i fagfeltet anvendt språkvitenskap, hvor et sentralt fokus er å få innsikt i hvordan språk og kommunikasjon kan forstås som et verktøy i profesjonelle kommunikative praksiser. Masterprosjekter er en kvalitativ studie basert på lyd- og bildeopptak av tre refleksjonsmøter i barnehagen. Gjennom en tematisk orientert diskursanalyse har jeg fokus på interaksjonelle og tematiske spor i samtalen. Studien har vist at profesjonsutøverne utvikler- og utveksler kunnskap gjennom å diskutere profesjonelle verdier. Det kan se ut til at fremvisning av praksisnære perspektiver tilskrives en hegemonisk posisjon i diskursfelleskapet. n viser at verdier knyttet til tematikken om barns medvirkning, lek på barns premisser og tilbakemelding på barns adferd, er omkranset av uuttalte tatt-for-gitte forutsetninger. Gjennom diskursive ressurser som hypotetiske spørsmål, ekstrem case formuleringer, karakterarbeid, kontrasteringer og hendelsesarbeid, blir det tydelig at det er en spenning mellom personlige verdier, profesjonelle verdier og institusjonelle verdier.
dc.description.abstractWith higher demands from the government that the pre-school must ensure a sufficient offer for the children, there is also a requirement for the staff to constantly develop professionally (Meld. St. 24). In order to create a common value base among the staff, various forms of reflective practice have gained a foothold in the pre-school sector and internal knowledge processes such as reflection meetings have for a long time been a method for developing and exchanging knowledge among the staff. The purpose of this study is to gain insight into the role of reflection meetings in the development and exchange of knowledge and values among colleagues in pre-school. My starting point is to examine how the participants in a reflection meeting present values and perspectives, related to the current issue they are discussing. This is done by answering the question: What professional values do the employees focus on and what discursive resources do they use in their expression of values? This study is part of the field of applied linguistics, where a central focus is to solve practical problems with the reality, through interpreting and understanding professional communicative practices. This master project is a qualitative study based on audio and video recordings of three reflection meetings in the pre-school. Through a thematically oriented discourse analysis, I focus on interactional and thematic tracks in the conversation. The study has shown that professionals develop and exchange knowledge by discussing professional values. It may seem that the presentation of practical perspectives is attributed to a hegemonic position in the discourse community. The study shows that values related to the theme of child participation, the children´s own premises for play and feedback on children's behavior are surrounded by unspoken taken-for-granted assumptions. Through discursive resources such as hypothetical questions, extreme case formulations, character work, contrasts, and event work, it becomes clear that there is a tension between personal values, professional values, and institutional values.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVerdisnakk i refleksjonsmøte: En tematisk orientert diskursanalyse av refleksjonsmøter i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel