Verdisnakk i refleksjonsmøte: En tematisk orientert diskursanalyse av refleksjonsmøter i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3035711Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med høyere krav fra regjeringen om at barnehagen skal sikre et godt barnehagetilbud tilbarna, kommer det i tillegg et krav til personalet om å stadig utvikles faglig (Meld. St.24). For å skape et felles verdigrunnlag blant personalet har ulike former forreflekterende praksis fått fotfeste i barnehagesektoren og interne kunnskapsprosessersom refleksjonsmøter, har over lengre tid vært en metode for å utvikle og utvekslekunnskap blant personalet. Formålet med denne studien er å få innsikt i hvilken rollerefleksjonsmøte spiller i utvikling- og utveksling av profesjonsutøvernes kunnskap ogverdier i barnehagen. Mitt utgangspunkt er å undersøke hvordan deltakerne i etrefleksjonsmøte presenterer verdier og perspektiver, knyttet til den aktuelleproblemstillingen de diskuterer. Dette gjøres gjennom å besvare problemstillingen:Hvilke profesjonelle verdier fokuserer de ansatte på og hvilke diskursive ressurser tar dei bruk i sine utrykk for verdier?
Denne studien inngår i fagfeltet anvendt språkvitenskap, hvor et sentralt fokus er å fåinnsikt i hvordan språk og kommunikasjon kan forstås som et verktøy i profesjonellekommunikative praksiser. Masterprosjekter er en kvalitativ studie basert på lyd- ogbildeopptak av tre refleksjonsmøter i barnehagen. Gjennom en tematisk orientertdiskursanalyse har jeg fokus på interaksjonelle og tematiske spor i samtalen.
Studien har vist at profesjonsutøverne utvikler- og utveksler kunnskap gjennom ådiskutere profesjonelle verdier. Det kan se ut til at fremvisning av praksisnæreperspektiver tilskrives en hegemonisk posisjon i diskursfelleskapet. n viser at verdierknyttet til tematikken om barns medvirkning, lek på barns premisser og tilbakemeldingpå barns adferd, er omkranset av uuttalte tatt-for-gitte forutsetninger. Gjennomdiskursive ressurser som hypotetiske spørsmål, ekstrem case formuleringer,karakterarbeid, kontrasteringer og hendelsesarbeid, blir det tydelig at det er en spenningmellom personlige verdier, profesjonelle verdier og institusjonelle verdier. With higher demands from the government that the pre-school must ensure a sufficientoffer for the children, there is also a requirement for the staff to constantly developprofessionally (Meld. St. 24). In order to create a common value base among the staff,various forms of reflective practice have gained a foothold in the pre-school sector andinternal knowledge processes such as reflection meetings have for a long time been amethod for developing and exchanging knowledge among the staff. The purpose of thisstudy is to gain insight into the role of reflection meetings in the development andexchange of knowledge and values among colleagues in pre-school. My starting point isto examine how the participants in a reflection meeting present values and perspectives,related to the current issue they are discussing. This is done by answering the question:What professional values do the employees focus on and what discursive resources dothey use in their expression of values?
This study is part of the field of applied linguistics, where a central focus is to solvepractical problems with the reality, through interpreting and understanding professionalcommunicative practices. This master project is a qualitative study based on audio andvideo recordings of three reflection meetings in the pre-school. Through a thematicallyoriented discourse analysis, I focus on interactional and thematic tracks in theconversation.
The study has shown that professionals develop and exchange knowledge by discussingprofessional values. It may seem that the presentation of practical perspectives isattributed to a hegemonic position in the discourse community. The study shows thatvalues related to the theme of child participation, the children´s own premises for playand feedback on children's behavior are surrounded by unspoken taken-for-grantedassumptions. Through discursive resources such as hypothetical questions, extreme caseformulations, character work, contrasts, and event work, it becomes clear that there is atension between personal values, professional values, and institutional values.