Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBolstad, Torstein
dc.contributor.advisorVerhulst, Elli
dc.contributor.authorHenriksen, Robin Berntsen
dc.date.accessioned2022-10-26T17:19:47Z
dc.date.available2022-10-26T17:19:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106811575:45864074
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028499
dc.description.abstractUniversiteter har blitt oppfattet som viktig når det kommer til bærekraftig utvikling, og forskning rundt bærekraftighet i høyere utdanning har vokst betydelig siden bærekraftighetsmålene til de Forente Nasjoner ble publisert i 2015. Likevel, integrasjon av bærekraft i høyere utdanning viser seg å være en vanskelig utfordring. Faglærerne er i sentrum når det gjelder det å endre læreplanen, og målet til denne oppgaven er å utforske faglærernes perspektiv på bærekraftighet i høyere elektroingeniørutdanning. Dette er videre utforsket ved hjelp av de tre forsknings-delspørsmålene; “Hvordan er faglærernes syn på bærekraft på studieprogrammet Elektronisk Systemdesign og Innovasjon?’’, “Hvilke kompetanser og læringstemaer ser faglærere på som de viktigste for studieprogrammet, og hvordan presterer studieprogrammet på disse i dag?” og “Hva er barrierene for å integrere bærekraft inn i de spesifikke emnene i dag?”. Disse spørsmålene er primært svart ved å intervjue faglærere på studieprogrammet, og ved å deretter gjøre en tematisk analyse av intervjuene. I tillegg blir studieprogrammet kartlagt ved å bruke en verktøykasse som støtter faglærere i å integrere bærekraft i høyere utdanning. De viktigste funnene er: At faglærerne er enige om at det er viktig å lære studenter om bærekraft i dag. Faglærerne oppfatter at de fire kompetansene; “systemtenkning”, “kritisk tenkning”, “kompleks problemløsning” og “kreativ” er godt integrert i studieprogrammet i dag, og de mener at disse kompetansene er er essensielle å mestre om man er en elektroingeniør. Hovedbarrieren i å integrere bærekraft ble identifisert til å være vanskeligheten med å prioritere å gjøre det. Denne oppgaven identifiserer tre nøkkeldrivere som kan hjelpe til med å bekjempe denne barrieren, og til å motivere faglærerne. Disse nøkkeldriverne er å finne et felles mål, utvikle en strategisk plan og å tilby muligheter for profesjonell fagutvikling. Videre forskning burde utforske spørsmål mer i dybden, basert på funnene fra denne oppgaven. Funnene fra denne oppgaven bør også bekreftes, da svarprosenten var lav.
dc.description.abstractUniversities have become widely perceived as an important agent in advancing sustainable development, and research on sustainability in higher educational institutes has grown significantly since the sustainable development goals were presented by the United Nations in 2015. However, integrating sustainability in higher educational institutes is proving to be a difficult challenge. The educators are in the center of changing the curricula, and the goal of this thesis is to explore the educators' perspective on sustainability in higher electronic engineering education. This is further explored with the three research sub-questions; ``How do educators perceive sustainability on the study programme Electronic Systems Design and Innovation?'', ``Which competencies and learning themes do educators see as the most important for the study programme, and how does the study programme perform on these today?'' and ``What are the barriers for integrating sustainability into the specific courses today?''. These questions are primarily answered by interviewing educators on the study programme, and doing thematic analysis of the interviews. In addition, the study programme is being mapped by applying a toolkit supporting educators in integrating sustainability in higher education. The major findings are: That the educators agree that teaching students about sustainability today is important. The educators also perceive the four competencies; “system thinking”, “critical thinking”, “integrated problem-solving” and “creativity” to be well integrated on the study programme today, and they find these competencies to be essential for electrical engineers to master. When integrating sustainability, the main barrier identified by the educators was the difficulty of prioritizing it. This thesis identifies three key drivers that can help overcome this, and further motivate the educators. These are finding a common goal, developing a strategic plan and offering professional development opportunities. Future research should explore more in-depth questions based on the findings from this thesis, or as the sample size was low, it should also confirm that these findings are reasonable.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Educators' Perspective on Sustainability in the Study Programme: Electronic Systems Design and Innovation
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel