dc.contributor.advisor | Geir Ringen | |
dc.contributor.author | Mika Stapelfeldt | |
dc.date.accessioned | 2022-10-21T17:19:29Z | |
dc.date.available | 2022-10-21T17:19:29Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:106263878:67567845 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3027647 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | For produktutvikling av termiske styringssystemprodukter for biler for bruk i elektriske
batterikjøretøyer, er valideringen av det hydrauliske energitapet til enkelt- og
flerstrømskomponenter og undersystemer i hovedsak. Denne utdypingen vil fokusere på
den fysiske siden av valideringen i å bygge opp et kollektivt arbeid om oppbygging av et
beslagsutstyr for dette formålet, flowbench. Forskningsspørsmålet er på den ene siden å
vurdere den riktige bil- og teoretiske bakgrunnen for den faktiske eksperimentelle
layouten, og på den andre siden den fysiske anvendelsen i oppbyggingen av testmiljøet og
testing av funksjonaliteten. Målet for utdypingen er i dette, ikke bare en kvantitativ analyse
av disse eksperimentene, men også en kvalitativ diskusjon av resultatet, konsekvenser,
refleksjon over gode og dårlige resultater. Prosjektet beskriver en didasitiv vei langs
utviklingen av flowbenken, inkludert induktive mønstre for å synliggjøre utfordringer og
hendelser. Som en del av resultatet ble eksemplene brukt. En enkel åpningsprøve ble testet
vellykket, så vel som en albuekomponent delvis vellykket. Eksperimentet med et t-kryss
som representativt for flerstrømskomponenter viser fortsatt evne til utvikling. Fra den
kvalitative siden blir den generelle oppbyggingen sett på som vellykket i henhold til målene
for å skape en prototypisk baseline for fysisk validering av hydraulisk motstand. Fortsatt
oppsto noen utfordringer fra feltene sensorer og tidskamper, samt andre åpne problemer.
Disse er utdypet og reflektert. Avslutningsvis er de viktige aspektene for oppbygging og
komponenter utdypet i detalj, strukturen viser fortsatt noen tomrom dedikert til
sensorproblemer og feil i tidsstyring. | |
dc.description.abstract | For the product development of automotive thermal management system products for use
in battery electric vehicles, the validation of the hydraulic energy loss of single- and multi-
stream components and subsystems is essential. This elaboration will focus on the physical
side of the validation in building up a collective work about the buildup of fitting equipment
for this purpose, the flowbench. The research question is on the one hand considering the
proper automotive and theoretic background for the actual experimental layout, and on
the other hand the physical application in building up the testenvironment and testing the
functionality. The target of the elaboration is in this, not just a quantitative analysis of
these experiments, but also a qualitative discussion of the outcome, consequences, and
reflection on the good and bad outcomes. The project describes a dedactive way along with
the development of the flowbench, including inductive patterns to highlight challenges and
occurrences. As part of the outcome, the examples were applied. A simple orifice specimen
was tested successfully, as well as an elbow component partly successful. The experiment
of a t-junction as representative for multi-flow components shows still capability for
development. From the qualitative side, the overall buildup is seen as successful according
to the targets to create a prototypal baseline for the physical validation of hydraulic
resistance. Still, some challenges arose from the fields of sensors and time struggles, as
well as other open issues. These are elaborated and reflected. Concluding, the important
aspects of buildup and components are elaborated on in detail, but the structure still shows
some voids dedicated to sensor problems and flaws in time management. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Physical Validation Roadmap for
Flow-Characteristics of Single- and
Multi- Stream Components in
Automotive Thermal Management
Systems | |
dc.type | Master thesis | |