Closing the gap - An application for assessing literacy skills
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3026822Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Resultater fra PISA-undersøkelsen fra 2018 viser at 19\% av norske 15-åringer sliter med lesing. I gruppen som sliter med lesing, er gutter overrepresentert. Hele 26\% av 15-årige gutter har problemer med leseforståelse, sammenlignet med 12\% av jenter i samme aldersgruppe. Forskning viser at forskjellen mellom kjønnene allerede er til stede når de starter på skolen, hvor jenter har høyere kunnskap om bokstaver enn gutter. Forskningen viser også sammenheng mellom bokstavkunnskap og når elever knekker lesekoden, og argumenterer for systematisk opplæring og oppfølging av bokstavlyder i tidlig leseopplæring for å sørge for at man kan tette gapet mellom kjønnene. Denne masteroppgaven handler om utviklingen av et digitalt alternativ til papirbaserte kartleggingsprøver for bokstavkunnskap hos barn. Verktøyet ble utviklet i samsvar med prinsipper for brukervennlighet i to iterasjoner hvor hver iterasjon ble avsluttet med en brukervennlighet-undersøkelse.
Resultatet av dette prosjektet er en webapplikasjon som kan brukes til å måle bokstavlydkunnskap hos barn. Brukervennlighetstesting ble gjennomført med lærere og ga en endelig System Usability Scale-poengsum på 91,72, som antyder at applikasjonen er svært brukervennlig. Dette var en signifikant økning i forhold til den første brukervennlighetstesten i prosjektet, som indikerer at endringene gjort fra iterasjon en til to forbedret brukervennligheten til verktøyet. Results from the PISA survey from 2018 show that 19 \% of Norwegian 15-year-olds struggle with reading. Boys are over-represented in the group that struggles with reading. As many as 26\% of 15-year-old boys have reading comprehension problems, compared with 12\% of girls in the same age group. Research shows that the difference between the genders is already present when they start school, where girls have higher knowledge of letters than boys. The research also shows a link between letter knowledge and when students break the reading code and argues for systematic training and follow-up of letter sounds in early reading training to ensure that the gap between the genders can be closed. This master's thesis deals with the development of a digital alternative to paper-based mapping tests for letter knowledge in children. The tool was developed in accordance with the principles of usability in two iterations, where each iteration was concluded with a usability test.
The result of this project is a web application that can be used to measure children’s letter-sound knowledge. Usability testing was conducted with teachers and resulted in a final System Usability Scale score of 91.72, which suggests that the application is very usable. This was found to be significantly higher than the score from the first usability test, indicating that the changes made to the application between the first and second iteration improved the tools usability.