dc.contributor.advisor | Bakke, Glenn Ruben | |
dc.contributor.advisor | Aunet, Snorre | |
dc.contributor.author | Saure, Runar André | |
dc.date.accessioned | 2022-10-18T17:20:31Z | |
dc.date.available | 2022-10-18T17:20:31Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:106811575:15158427 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3026808 | |
dc.description.abstract | Mikrokontrollere blir stadig sterkere, og mer avanserte teknologier dukker stadig opp, spesielt innen utivklingen av innvevde systemer. Det virker logisk å bruke disse sterkere enhetene i mer komplekse innvevde systemer som bruker menneske-maskin grensesnitt, men det å kutte kostnader er også alltids en prioritet. Ved å benytte teknikker for å begrense RAM- og CPU-forbruket gjennom en linje-definert beskrivelse av det grafiske grensesnittet, virker det mulig å optimalisere lav-kostnads mikrokontrollere til å drive grafikk bedre.
Modellen som ble implementert i dette prosjekte var av en høynivås-art, og ble testet opp i mot en referansemodell basert på mer vanlige rendering-teknikker. Implementasjonen ga en enorm forbedring i RAM-forbruk, med det minste forskjellsgapet på 26 785% i forskjell til fordel for linje-beskrivelsen, dersom man ikke tar hensyn til kompresjon. Kjøretiden var derimot værre, og den slet med å henge med referansemodellen i timingen per linje. Gitt grunnlaget oppgaven har undersøkt, er det mulig å bygge videre på og optimalisere systemet videre, for eksempel gjennom å implementere en lavnivå-modell for å bedre treffe kjøretiden til referansemodellen. | |
dc.description.abstract | While microcontrollers are getting stronger by the day and more advanced technologies are developed for embedded systems, it seems logical to use these in more complex embedded systems such as a human-machine graphical interface. However, cutting costs is always a priority, and by using techniques to limit the RAM-usage and CPU Processing power required through the use of a line-based description of the graphical scene, it seems possible to better optimize the system for lower cost microcontrollers. The implementation of a high-level model based on this idea was tested, and showed mixed results. The RAM usage was noticeably better, ranging from 26 785\% and upwards in saved RAM space, when not considering compression. The runtime was however noticeably worse, struggling to perform the same as a reference model. Given the basis of this thesis, it is possible to further optimize the system, such as by using a lower level model to better match the runtime of a standard render model. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Using a processor for memory-efficient GUI display driving | |
dc.type | Master thesis | |