Show simple item record

dc.contributor.advisorHukkelås, Thor
dc.contributor.advisorAndreassen, Øystein
dc.contributor.authorMjøs, Helene
dc.date.accessioned2022-10-11T17:19:46Z
dc.date.available2022-10-11T17:19:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:102231297:17324904
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025441
dc.description.abstractAutonome og ubemannede skip har fått mye oppmerksomhet de siste årene, og interessen for å realisere denne typen skip er sterkt økende. Årsakene til dette er at man blant annet kan øke sikkerheten og produktiviteten, samt skape en grønnere og mer konkurransedyktig sjøtransport enn med konvensjonelle skip. Norge er verdensledende på området. Imidlertid er man fortsatt et stykke unna realisering og nye sikkerhetsutfordringer oppstår. Det er derfor behov for mer forskning og utvikling. Denne masteroppgaven ser nærmere på følgende tema: Overvåking av tilstand og sikkerhet for ubemannede skip - Hvordan sikre felles situasjonsforståelse mellom skip og operasjonssenteret. Problemstillingen besvares gjennom et antall forskningsspørsmål, som blir analysert og diskutert på bakgrunn av en systematisk litteraturstudie. Oppgaven konkluder med at det er et antall sentrale faktorer som skal til for å oppnå tilstrekkelig sikkerhet i maritim transport, og det er identifisert sikkerhetsutfordringer tilknyttet realisering av ubemannede skip. Driftsrammene og minste-risiko-tilstander som relateres til denne typen skip blir også analysert og diskutert, samt hvordan operatøren kan bestemme disse tilstandene. Ubemannede skip synes å være realiserbart, med en tilknyttet operasjonssentral i en helt sentral rolle for sikker drift. Et viktig funn i oppgaven er at det tilsynelatende ikke er teknologiske begrensninger som er til hinder for bruk av ubemannede skip. Det er heller minste-risiko-tilstander i relasjon til menneske/maskin problematikken, samt organisatoriske og juridiske uklarheter og begrensninger som vil være avgjørende for hastigheten på videre realisering. Derfor bør disse stå mer i fokus, og være utgangspunktet for videre forskningsarbeid.
dc.description.abstractAutonomous and unmanned ships have received a lot of attention in recent years, and the interest in realizing this type of ship is rapidly growing. The reasons for this are, that among other things, one can increase safety and productivity, as well as create a greener and more competitive sea transport than with conventional ships. Norway is a world leader in the field. However, one is still some steps away from realization and new safety challenges arise. It is therefore a need for more research and development. This master's thesis takes a closer look at the following topic: Condition monitoring and safety of unmanned vessels - How to ensure a common understanding of the Situational awareness between the ship and the operations center. The thesis question is answered through some research questions, which are analyzed and discussed on the basis of a systematic literature study. The thesis concludes that there are a number of key factors required to achieve sufficient safety in maritime transport, and safety challenges associated with the realization of unmanned vessels have been identified. The Operational Design Domain and minimum risk condition related to this are also analyzed and discussed, as well as how the operator can determine these conditions. Unmanned ships seem to be feasible, with an associated operations center in a key role for safe operation. An important finding in the thesis is that there are apparently no technological constraints that prevent the use of unmanned ships. Rather, it is the minimum risk condition in relation to the human/machine problem, as well as organizational and legal ambiguities and limitations that will be decisive for the speed of further realization. Therefore, these should be more in focus, and be the starting point for further research work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOvervåking av tilstand og sikkerhet for ubemannede skip
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record