Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPan, Yutao
dc.contributor.advisorTao, Rui
dc.contributor.authorMossefin, Mats Emil
dc.date.accessioned2022-10-08T17:19:24Z
dc.date.available2022-10-08T17:19:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116344653:22435579
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024822
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractPå grunn av utvikling av høyhastighetstog er det økende krav for setningskontroll. Målevogner er vanligvis brukt for å måle javnheten til jernbaneskinnene, men kostnadene er høye og hyppigheten er lav. Dette er motivasjon for bruk av "billigere" InSAR data for å detektere unormale setninger langs jernbanelinjen. I denne studien er to datakilder benyttet, der målevogndata og InSAR data er sammenlignet for å utforske muligheten for å benytte billigere InSAR data som et mulig alternativ for målevogner. Målevogndataen ble først forberedt ved å tilpasse dataen ved forskyvning. Deretter ble detektering av unormaliteter i dataen utført visuelt på grunn av begrenset tid. På en annen side så ble InSAR dataen hentet fra NGU sin nettside og importert til GIS verktøy, slik at InSAR basert setnings-data i området for jernbane-segmentet fra Støren til Trondheim ble hentet ut. De to datakildene ble sammenlignet og det er interessant å se at: 13 unormale punkter er ansett som unormale i målevogndataen som er samlet over 51-52km fra Støren til Trondheim. 9 av 13 unormale punkter detektert i InSAR data er innenfor en fornuftig avstand. Disse unormale punktene ble videre sammenlignet opp mot en vedlikeholdslogg som viste lovende likheter. Teknikken viser generelt lovende resultater. På grunn av manglende informasjon om avvik i absolutt posisjon for den tilpassede målevogndataen er det aksepterte avviket mellom den validerende målevogndataen og InSAR dataen ikke avgjort.
dc.description.abstractDue to developing high-speed railways, the settlement control requirements are getting much more stringent. Measurement trains are usually used to measure the railway smoothness along the track. However, the service cost is very high and the frequency low. This motivates the idea of using "cheaper" InSAR data to detect the settlement anomalies along the railway track. In this study, two sources of data, namely measurement train data and InSAR data are compared to explore the possibility of using cheaper InSAR data as a potential alternative for measurement trains. The measurementent train data was firstly prepared by realigning. Then the visual anomaly detection is used due to time limitation. On the other hand, the InSAR data was extracted from NGU website and imported to GIS tools, such that the InSAR-based settlement data in the vicinity of railway segment from Støren to Trondheim are extracted. The two sources of data were compared and it is interesting to find that: 13 abnormal points are considered abnormal in the measurement train data recorded over 51-52km from Støren to Trondheim. 9 out of 13 abnormal points are detected in the InSAR data within a reasonable distance. These anomaly points were further compared against railway maintenance log, showing promising correspondence. The technique generally show promising results. Due to lack of information on absolute positional errors for the aligned measurement train data, accepted deviation between validation measurement train data and InSAR data is not determined.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAnomaly detection in railway settlement data
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel