Valg av digitale læremidler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3024820Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg valg av digitale læremidler gjennom problemstillingen hvordan arbeider to skoler med valg av digitale læremidler. En kombinasjon av innføring av nytt læreplanverk og en digitalisering i revolusjonerende utvikling, har ført til at norske skoler må tilpasse sine læremiddelkulturer. Gjennom tre forskningsspørsmål tar denne studien utgangspunkt i hvordan dette arbeidet ledes, hvordan lærerne samarbeider og hvordan elevene medvirker.Teorigrunnlaget i studien er tredelt for å kunne støtte forskningsspørsmålene og tar utgangspunkt i en sosialkonstruktivistisk holdning for læring. Ledelsesteoriene berører distribuert ledelsespraksis i tillegg til perspektiver på ledelse av profesjonelle læringsfellesskap. Samarbeidsteoriene som vi presenterer handler om kollektiv utvikling og praksis i lærerprofesjonen. Den siste delen av teorigrunnlaget tar utgangspunkt i begrepet elevmedvirkning og elevenes rolle i praksisfellesskapet.Dette er en kvalitativ fenomenologisk studie hvor det empiriske materialet består av seks semistrukturerte intervjuer som er gjennomført ved to ulike ungdomsskoler. Det er gjennomført et intervju med skoleleder, et fokusgruppeintervju med lærere, og et fokusgruppeintervju med elever ved hver av de to skolene. Intervjuene har vært tilpasset intervjupersonene, med et felles tema med valg av digitale læremidler.Studien viser at ingen av skolene har fastlagte prosedyrer ved valg av digitale læremidler, men lærerne har en sterk rolle inn i arbeidet. Bindeleddet mellom det profesjonelle læringsfellesskapet og skolens ledergruppe virker å være styrket av skolenes lærerspesialister. Lærerspesialistene har en verdsatt rolle i det profesjonelle læringsfellesskapet og både lederne og lærerne viser tillit til spesialistenes faglige kompetanse. Studien viser også at ulike læremiddelkulturer kan påvirke samarbeidsprosessen ved valg av digitale læremidler i det profesjonelle læringsfellskapet. Når det gjelder elevmedvirkning, viser studien at elevene ikke medvirker i valg av digitale læremidler. Elevene opplever varierende grad av valgfrihet i undervisningen, og fremstår som fornøyde. This thesis addresses the selection of digital teaching materials through the issue how two schools approach the selection of digital teaching materials. The introduction of a new curriculum and digitalization at a revolutionizing rate combined, have forced Norwegian schools to revise their need for teaching materials. This study will, through three research questions, investigate how this work is being led, how the teachers collaborate and how the students participate.The theoretical basis in this study is three-part in order to support the research questions and is angled from a social constructionist view of learning. The leadership theories concern distributed leadership practice in addition to perspectives on the leadership of professional learning communities. The collaboration theories we present address collective growth and practice in the teacher’s profession. The final part of the theoretical basis addresses the term “student participation” and the student’s role in communities of practice.This is a qualitative phenomenological study where the empirical material is made up of six semi-structured interviews which have been carried out at two different secondary schools. One interview is with a school principal, one focus group interview with teachers and one focus group interview with students from each of the two schools. The questions have been adapted to the various subjects, with one common theme: selection of teaching materials.The study shows that none of the schools have established procedures for selection of digital teaching materials, but the teachers have a strong role in the work. The link between the professional learning community and the school's leadership team seems to be strengthened by the schools' teacher specialists. The teacher specialists have a valued role in the professional learning community and both the leaders and the teachers show confidence in the specialists' professional competence. The study also show that various cultures of teaching materials can impact the collaboration process of selecting digital teaching materials in the professional learning community. When it comes to student participation, this study shows that students do not participate in the selection of teaching materials. The students experience a fluctuating level of freedom of choice in general and they appear satisfied.