Web Application for Generating Customized Knitted Clothing Items: User Research and Initial Functional Prototype
Description
Full text not available
Abstract
Strikking har blitt stadig mer populært, og dermed har også markedet for å lage egendefinerte strikkedesign blitt større. En ny og innovativ metode for å generere tilpassede design er å bruke et nettbasert tilpasningsverktøy som lar brukeren bestemme det ferdige designet.
Forskningen i denne oppgaven er gjort i samarbeid med Dreamknit AS, et norsk oppstartsselskap i strikkemarkedet. Målet deres er å lage et nettbasert verktøy som lar brukeren opprette egne design for håndstrikkede gensere. Løsningen har et sterkt fokus på brukervennlighet, noe som gjør det enkelt for alle strikkere å lage en tilpasset strikket genser, uavhengig av deres strikkekompetanse.
Målet i denne oppgaven er å forstå egenskapene til de ulike brukergruppene som tar i bruk verktøy for tilpasning av klær, og å oppdage hvilke typer visualiseringer som er relevante som konfiguratorer i slike verktøy ved hjelp av en \textit{design and creation} metodologi, og ved bruk av data som er samlet inn gjennom et spørreskjema, intervjuer og testing av brukervennligheten. Metodologien inkluderer også design, utvikling og testing av en løsning for å legge til strukturer på en strikket genser, som ble integrert med Dreamknits designverktøy.
For å forstå egenskapene til brukergruppene ble det utviklet tre personas som man kan dra nytte av ved utvikling av applikasjoner for å lage egendefinerte klær. Videre viser forskningen at en interaktiv visualisering som gjør det mulig å gjøre direkte manipulering av strukturer på en genser, kan være en god løsning for å legge til egendefinerte strukturer på en strikket genser. Knitting has become increasingly more popular over the years, and thus, the market for customized knitting designs has also grown larger. A new and innovative method for generating such customized designs is by using an online customization tool that lets the user decide the final design.
The research in this thesis was conducted in cooperation with Dreamknit AS, a Norwegian startup company in the knitting market. Their main objective is to create an online tool for customizing hand-knitted sweaters with a strong focus on usability, making it easy for all knitters to design a customized knitted sweater regardless of their knitting competence.
This thesis aims to understand the characteristics of the user groups for customized clothing tools and discover what types of visualizations are relevant as configurators in such tools by using a design and creation strategy; with data collected through a questionnaire, interviews, and usability testing. The strategy also includes designing, developing, and testing a potential solution for adding structures onto a knitted sweater that was integrated with Dreamknit's online tool.
To understand the characteristics of the user groups, three personas was developed that can be utilized during the development of customized knitting tools. Further, the research shows that an interactive visualization for direct manipulation of structures on a sweater, can be a good solution for adding structures on a knitted sweater.