Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTemeljotov-Salaj, Alenka
dc.contributor.advisorLohne, Jardar
dc.contributor.authorGamit, Kennedy
dc.date.accessioned2022-10-07T17:20:20Z
dc.date.available2022-10-07T17:20:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116385539:64775752
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024616
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å undersøke de etiske implikasjonene til Facilities Management-personell, finne de strukturelle årsakene til disse utfordringen i lys av hvordan en slik tjeneste kontrolleres og drives, og å foreslå etisk forsvarlige løsninger på disse utfordringen fra klientens perspektiv. Denne masteroppgave foretok et litteraturstudie for a hartge hva som har blitt gjort po forsningsomrade og for a fa dypee innsiht i drift og forvaltningstjeneste med hensyn pa etikk. Den siste metoden var et kvalitativt intervju der ti intervjuobjekter ble spurt om deres direkte kunnskap og erfaring med FM-tjenester. Den kvalitative tilnærmingen avdekket deretter utfordringer med hensyn til organisering, strategi og tjenesteyting innen renhold og eiendomstjenester, noe som sterkt påvirket fremveksten av etiske utfordringer ved utførelse av disse tjenestene innenfor FM-sektoren. De organisatoriske utfordringene var preget av generelle utfordringer, graden av kontroll, kommandolinjen og konsekvensene av tjenestetilnærmingen. I tillegg møtte personalet lønnstyveri, utnyttelse, arbeiderens misnøye og finansiell grådighet som de etiske utfordringene i administrasjon og levering av tjenester. Dette ble støttet av funnene om at slike organisatoriske og etiske utfordringer oppstår som et resultat av uoverensstemmelser i tjenestenivåavtalen, arbeidernes økonomiske vanskeligheter, autonomi og uvitenhet om ens rettigheter. Det viste seg faktisk at tjenestenivået som ble avtalt, var umulig å nå. Dette medfører en rekke utfordringer som utnyttelse, lønnstyveri osv. Facility Management er i ferd med å gå fra en bred kunnskapsmasse til en tjenestedefinert sektor som er essensiell for støtte til enkeltpersoner og bedrifter, som disse etiske implikasjonene kan være forbundet med, samt i hvilken grad disse utfordringene dukker opp og nødvendiggjør en respons. Fra oppdragsgivers perspektiv har den overordnede analysen av utfallet ført til utvikling av etisk forsvarlige kontrollprosesser som er relevante for å håndtere drifts- og ledelsesutfordringer ved FM-tjenester. I denne studien har operasjonell kontroll preget av streng overholdelse av omfang, effektiv kommunikasjon, enkel SLA og oppfølging/tilbakemelding blitt skissert som den primære retningen klienten må fokusere på, da klienter kun stoler på håndgripbarheten i tjenestekvalitet for å validere effektiviteten til tjenester utført i FM. I litteraturen er minst av utfordringene skissert i denne masteroppgavens kvalitative studie konkludert i tidligere studier, men driftskontrollen var ennå ikke utviklet i litteraturen i forhold til levering av tjenester i FM. Basert på analysen av den kvalitative studiens resultater, foreslår disse operasjonelle kontrollene en løsning for å møte etiske utfordringer fra klientens perspektiv. Funnene fra denne masteroppgaven vil være verdifulle for å oppdage forbedringer ikke bare til eiendoms- og renholdstjenester, men også til andre disipliner innen FM-tjenestesektoren som helhet.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to examine the ethical implications of Facilities Management personnel, to determine the structural reasons for these dilemmas in light of how such a service is controlled and operated, and to propose ethically sound solutions to these problems from the client's perspective. This master's thesis undertook with a literature review in order to grasp the current studies and gain a deeper understanding of the operations and management of facilities management services in relation to ethics. The final method was a qualitative interview in which ten interviewees were inquired about their direct knowledge and experience with FM Services. The qualitative approach then revealed challenges with respect to organization, strategy, and provision of services in cleaning and property services, which strongly influenced the emergence of ethical challenges in the execution of these services within the FM sector. The organizational challenges was characterized by general challenges, the degree of control, the line of command, and the consequences of the services approach. Moreover, the personnel encountered wage theft, exploitation, worker’s dissatisfaction, and financial greed as the ethical challenges experienced in the management and delivery of services. This was supported by the finding that such organizational and ethical challenges arise as a result of Service Level Agreement discrepancies, workers' financial difficulties, autonomy, and unawareness of one ‘s rights. In fact, the services level agreed on proved impossible to reach. This causes a series of challenges such as exploitation, wage theft, etc. Facility Management is transitioning from a broad body of knowledge to a service-defined sector that is essential for the support of individuals and businesses, with which these ethical implications may be associated, as well as the extent to which these challenges emerge and necessitate a response. From the client's perspective, the overall analysis of the outcome has led to the development of ethically sound control processes that are pertinent for addressing operational and management challenges of FM services. In this study, operational control characterized by strict adherence to scope, effective communication, straightforward SLA, and follow up/feedback has been outlined as the primary direction the client must then focus on, as clients only rely on the tangibility in service quality to validate the efficacy of services rendered in FM. In literature, least of the challenges outlined in this master thesis qualitative study has been concluded in previous studies, but the operational control was not yet developed in the literature in relation to the delivery of services in FM. Based on the analysis of the qualitative study's results, these operational controls propose a solution for addressing ethical challenges from the client's perspective. These findings from this master's thesis will be valuable for discovering enhancements not only to Property and Cleaning services, but also to other disciplines within the FM service sector as a whole.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEnsuring Ethical FM Services Performance Control
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel