Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.advisorArestegui, Miguel
dc.contributor.authorAraracap, Richard Boni Carandang
dc.contributor.authorZimmer, Oskar Hove
dc.date.accessioned2022-10-07T17:20:19Z
dc.date.available2022-10-07T17:20:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116351606:22224400
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024615
dc.description.abstractByggetid for tunneler har i det siste tiåret ført til økende grad av uenighet og tvister som til sammen utgjør en betydelig verdi. Et samarbeidsforum bestående av ulike byggherrer, entreprenører, NTNU og Entreprenørforeningen – Bygg og anlegg (EBA) har utviklet en byggetidsmodell for tunneldriving. Problemstillingen for denne masteroppgaven er å utvikle en byggetidsmodell for vann- og frostsikring i tunneler. Byggetidsmodellen omfatter vegtunneler og er utviklet for godkjente metoder av Statens Vegvesen. Forskningsspørsmålene som definerer omfanget av oppgaven, er følgende: - Hvordan utføres vann- og frostsikring i norske vegtunneler i dag? - Hvilke deloperasjoner kan en modell for vann- og frostsikring deles inn i? - Hvilke kapasiteter har de ulike deloperasjonene? - Hvilke rammer må ligge til grunn for en byggetidsmodell for vann- og frostsikring? For å svare på forskningsspørsmålene, har det vært nødvendig å bruke ulike forskningsmetoder. Høsten 2021 ble det utført en litteraturstudie i forbindelse med forfatternes fordypningsemne. Dette danner kunnskapsgrunnlaget for oppgaven. Forskningsmetodene som er brukt, er utføring av feltstudie, dialog med fageksperter og behandling av prosjektdata. Det er utført analyse av data på vann- og frostsikring fra 23 ulike tunneler. Tunnelene utgjør en samlet lengde på over 100 km. Selskapene som har bidratt med produksjonsdata og erfaringstall er: AF Gruppen, Skanska, NCC, Hæhre, Norconsult og Veidekke. Dataene er behandlet og omformet til kapasiteter, faktorer og andre verdier. Masteroppgaven har resultert i en byggetidsmodell (VF-byggetid) for vann- og frostsikring med en tilhørende veileder. Oppsett og tall i modellen er forankret i analyse av produksjonsdata, innsyn i fremdriftsplaner og dialog med fageksperter. Modellen er validert og testet for reelle prosjekter. VF-byggetid er programmert på en måte som gjør at brukeren ikke låses til et bestemt oppsett. Modellen skal være brukervennlig og enkel å videreutvikle.
dc.description.abstractConstruction time for tunnels has in the last decade led to an increased degree of disagreements and disputes which together constitute a significant value. A collaboration forum consisting of various builders, contractors, NTNU and Entreprenørforeningen – Bygg og anlegg (EBA) has developed a construction time model for tunnel construction. The purpose of this master's thesis has been to develop a construction time model for water and frost protection in tunnels. The construction time model mainly comprises road tunnels and has been developed for methods approved by the Norwegian Public Roads Administration. The research questions that define the scope of the thesis and are discussed are the following: - How is water and frost protection executed in Norwegian road tunnels today? - Which sub-operations can water and frost protection be divided into? - What is the capacities for the sub-operations? - What substructures must be the basis of a construction time model for water and frost control? To answer the research questions, it has been necessary to use different research methods. In the autumn of 2021, a literature study was conducted in connection with the authors' in-depth course. This formed the knowledge base for the thesis. The research methods used are the execution of field study, dialogue with subject matter experts and processing of project data. Analysis of data on water and frost protection has been performed from 23 different tunnels. The tunnels make up a total length of over 100 km. The companies that have contributed production data and experience figures are: AF Gruppen, Skanska, NCC, Hæhre, Norconsult and Veidekke. The data is processed and transformed into capacities, factors and other values. The master's thesis has resulted in a construction time model (VF-byggetid) for water and frost protection with an associated guide. Setup and figures in the model are anchored in analysis of production data, insight into progress plans and dialogue with experts. The model has been validated and tested for real projects. VF-byggetid is programmed in a way that prevents the user from being locked to a specific setup. The model is user friendly and easy to further develop.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTunnelbyggetid for vann- og frostsikring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel