Show simple item record

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorLange, Ingrid Helene Bryn
dc.date.accessioned2022-10-01T17:19:36Z
dc.date.available2022-10-01T17:19:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116352149:22251441
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023047
dc.description.abstractI kryss vil det kunne oppstå flaskehalser grunnet trafikkbelastning. Dette skaper konflikter og økte reisetider i vegnettverket. En løsning til trafikkavviklingsproblemene i kryss i Norge kunne være å utvide fra ett til to gjennomgående felt før stopplinjen. Disse to feltene fortsetter gjennom krysset før de flettes sammen til ett felt igjen en gitt lengde etter krysset. Dette er en lite utprøvd løsning i Norge, men har potensiale til å bidra til reduksjon av akkumulering av kjøretøy i kryss. Kryssløsningene i fokus i oppgaven er rundkjøringer og signalregulerte kryss, og det er tatt utgangspunkt i en rundkjøring på Klett og et signalregulert kryss på Flatåsen. Teorien er at feltutvidelse og flettefelt i forbindelse med kryssløsninger vil bedre trafikk-avviklingen i området. På bakgrunn av dette er det utformet tre forskningsspørsmål. De tre forskningsspørsmålene er som følger: • Hvordan utformes kryss i Norge? • Hvordan kan feltutvidelse og flettefelt modelleres i SIDRA INTERSECTION og Aimsun Next? • Hvordan kan feltutvidelse og flettefelt påvirke trafikkavviklingen i rundkjøringer og signalregulerte kryss? I Norge i dag velges kryssutforminger etter vegens dimensjoneringsklasse og ÅDT. Litteraturgjennomgangen viser til lite informasjon om feltutvidelse og flettefelt i tilknytning til kryss, og det er få eksempler på slike løsninger i Norge. Gjennom litteraturen kommer det frem at rundkjøringer ikke vil få en dobling av kapasitet ved å ha to sirkulerende felt i forhold til ett. Dette fordi mange vil velge å ikke legge seg i det innerste feltet i frykt for å få vanskeligheter ved utkjøring. Det er mange emner som er aktuelle ved studie av dette temaet, og oppgaven må derfor avgrenses for å rekke å komme gjennom hovedtemaet; trafikkavvikling og kapasitet i kryssløsninger. Dette vil si at temaer som sikkerhet, utslipp, andre typer kryssløsninger, og kostnader knyttet til implementeringen av slike kryss ikke er tatt med i oppgaven. Effektene skilting og oppmerking m.m. har for trafikkavviklingen blir heller ikke tatt med i oppgaven. Effekten av feltutvidelse og flettefelt i forbindelse med rundkjøringer og signalregulerte kryss ble undersøkt ved bruk av programvarene SIDRA INTERSECTION 9.0 og Aimsun Next 22. Datainnsamling skjedde gjennom videoopptak, og relevante parametere ble funnet i manualer, veiledere og standarder. Ved å modellere de eksisterende og tiltenkte løsningene ble det mulig å identifisere noe av effekten løsningen gir på avviklingen. Resultatene fra begge programvarene viser til en bedring i trafikkavviklingen ved å implementere feltutvidelse og flettefelt. Likevel skal det vises skepsis til resultatene, da det er mange usikkerheter knyttet til modellering. Oppgaven belyser problemstillinger som kan utbedres videre. Modellene kan brukes til en viss grad, men med begrensninger. Det er et utviklingspotensial i både løsningen og modellene. Det kreves videre arbeid før slike løsninger kan implementeres i stor grad. Ved å undersøke mer nøyaktig hvilke fordeler en slik løsning kan gi for trafikkavvikling, er dette en plassbesparende og enkel løsning å implementere. Andre aspekter som sikkerhet, kostnader og utslipp må også undersøkes mer inngående. Det kan synes som det er et stort potensiale for å bedre trafikkavviklingen med nevnt løsning.
dc.description.abstractTraffic often has points of vehicle accumulation which creates bottlenecks, where traffic flow and capacity is challenging. Intersections are often the cause of bottlenecks, and it could be beneficial to improve traffic flow by increasing the capacity at these points. To improve this traffic flow, it could be possible to implement a second lane through the intersection followed by a merging lane. A merging lane at the intersection could be advantageous compared to the traditional intersection layout. The intersections designs in focus in this thesis are roundabouts and signalised intersections, with starting point at a roundabout at Klett and a signalized intersection at Flatåsen, in Trondheim, Norway. The theory is that field expansion and a merging lane in connection with the intersection will improve traffic flow in the area. Three research questions have been designed with this in mind: • How are intersections designed in Norway? • How can field expansion and a merging lane be modelled in SIDRA INTERSECTION and Aimsun Next? • How can field expansion and a merging lane affect the flow of traffic at roundabouts and signalised intersections? Today the intersection designs in Norway are based on the road classification and the yearly traffic in the area. The existing literature displays little information about a merging lane in connection with intersections, and there are few examples of such solutions in Norway. From this literature it seems that roundabouts will not double the capacity with two circulating fields in relation to one, because not many will choose the innermost lane. The effects of implementing field expansion and a merging lane will be investigated with the use of modelling programs like SIDRA and AIMSUN. These are programs which take driving patterns and traffic flow into consideration. By modelling the existing and intended solution, it became possible to identify some of the changes the solution has on the traffic flow. The results from both software shows an improvement in traffic flow by implementing a field expansion and a merging lane. Nevertheless, there are many uncertainties associated with modelling. This thesis sheds light on issues that can be remedied further. The models can be used to a certain extent, but with limitations. There is development potential in both the models and the solution. Further work is required before such solutions can be implemented on a large scale. There is great potential with the mentioned solution when all aspects are analysed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av feltutvidelse og flettefelt for å forbedre trafikkavviklingen i kryss
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record