Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoen, Torill
dc.contributor.authorHepsøe, Lisa Elisabeth
dc.date.accessioned2022-10-01T17:19:24Z
dc.date.available2022-10-01T17:19:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110011684:76753796
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023043
dc.description.abstractFN vedtok i 1989 en egen konvensjon om barns rettigheter som grunnleggende menneskerettigheter. Denne konvensjonen gjelder også barn med særskilte behov. Studiens hensikt var å se på hvordan barns rett til medvirkning synliggjøres for barnehagebarn med særskilte behov, samt å identifisere og skape en oversikt over litteratur som er skrevet på temaet. Problemstillingen i studien baserer seg på det de seneste 10 årenes forskning sier om den medvirkningen barn med særskilte behov har på sin hverdag i barnehagen. For å få svar på problemstillingen, gjorde jeg en studie med litteratursøk som metode. Med utgangspunkt i inklusjonskriteriene og systematiske søk, satt jeg igjen med 7 artikler som ble delt inn i kategoriene A) barnehagepersonalets perspektiv på medvirkning og B) medvirkning gjennom deltakelse i barnehagen. Empirien er analysert i en tematisk analyse, basert på en hermeneutisk forståelse. Det ble identifisert fem gjennomgående tema i analysen. 1) Betydningen av de voksnes barnesyn, 2) maktforhold og de voksnes definisjonsmakt, 3) barnehagemiljøets betydning, 4) barnehagepersonalets faglige kompetanse og 5) barnehagepersonalets komplekse dilemmaer. Funn i empirien er tolket i lys av teori, og mitt teoretiske rammeverk for denne studien er selvbestemmelsesteori og sosial kognitiv læringsteori. Temaene kan samlet sett indikere at den voksnes rolle er svært sentral for at barn med særskilte behov skal kunne medvirke i barnehagen. Resultatene antyder samtidig en overvekt av de voksnes beskrivelser. I denne studien fremstår barnas egen stemme marginalisert. Funnene indikerer avvik mellom barnehagepersonalets ideologi, de barna med særskilte behov sine preferanser, og barnehagens pedagogiske praksis. Videre viser resultatene behov for mer forskning som er basert på barnas premisser. Funnene indikerer at gjennom dialog med det enkelte barn, der barnets egne uttrykksmåter og behov vektlegges og tolkes i tråd med barnets egne intensjoner, blir viktig for å fremme medvirkning for barn med særskilte behov i barnehagen. Et sentralt funn i denne studien er at de grunnleggende prinsippene som fremmer medvirkning for barn med særskilte behov er de samme prinsippene som fremmer medvirkning for alle barn i barnehagen.
dc.description.abstractIn 1989, the UN adopted a separate convention on the rights of the child as fundamental human rights. This convention also applies to children with special needs. The main objective has been to look at how children's right to participate is made visible to kindergarten children with special needs, as well as to identify and create an overview of literature written on the topic. The issue that is being explored in the study is based on what the last 10 years' research show about the participation of children with special needs in their everyday life in kindergarten. To get an answer to the issue, I did a study with literature search as a method. Based on the inclusion criteria and systematic searches, the database is comprised of seven articles that were divided into categories A) the kindergarten staff's perspective on participation and B) participation through participation in kindergarten. The empiric has been analyzed in a thematic analysis, based on a hermeneutic understanding. Five common themes were identified in the analysis. 1) the importance of the adults' view of children, 2) power relations and the adults' defining power, 3) the importance of the kindergarten environment, 4) the professional competence of the kindergarten staff's and 5) the kindergarten staff's complex dilemmas. Findings in the empirical data are interpreted in light of theory, and my theoretical framework for this study is self- determination theory and social cognitive learning theory. Overall, the themes may indicate that the adult's role is very central for children with special needs to be able to participate in the kindergarten. At the same time, the results suggest a predominance of the adults' descriptions. In this study, the children's own voice appears marginalized. The findings indicate discrepancies between the kindergarten staff's ideology, the children with special needs' preferences, and the kindergarten's pedagogical practices. Furthermore, the results show a need for more research that is based on the children's premises. The findings indicate that through dialogue with the individual child, where the child's own ways of expression and needs are emphasized and interpreted in line with the child's own intentions, it becomes important to promote participation for children with special needs in kindergarten. A key finding in this study is that the basic principles that promote participation for children with special needs are the same principles that promote participation for all children in kindergarten.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarn med særskilte behov sin medvirkning i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel