Barn med særskilte behov sin medvirkning i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3023043Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
FN vedtok i 1989 en egen konvensjon om barns rettigheter som grunnleggendemenneskerettigheter. Denne konvensjonen gjelder også barn med særskilte behov.Studiens hensikt var å se på hvordan barns rett til medvirkning synliggjøres forbarnehagebarn med særskilte behov, samt å identifisere og skape en oversikt overlitteratur som er skrevet på temaet. Problemstillingen i studien baserer seg på det deseneste 10 årenes forskning sier om den medvirkningen barn med særskilte behov har påsin hverdag i barnehagen. For å få svar på problemstillingen, gjorde jeg en studie medlitteratursøk som metode. Med utgangspunkt i inklusjonskriteriene og systematiske søk,satt jeg igjen med 7 artikler som ble delt inn i kategoriene A) barnehagepersonaletsperspektiv på medvirkning og B) medvirkning gjennom deltakelse i barnehagen. Empiriener analysert i en tematisk analyse, basert på en hermeneutisk forståelse. Det bleidentifisert fem gjennomgående tema i analysen. 1) Betydningen av de voksnes barnesyn,2) maktforhold og de voksnes definisjonsmakt, 3) barnehagemiljøets betydning, 4)barnehagepersonalets faglige kompetanse og 5) barnehagepersonalets kompleksedilemmaer. Funn i empirien er tolket i lys av teori, og mitt teoretiske rammeverk for dennestudien er selvbestemmelsesteori og sosial kognitiv læringsteori. Temaene kan samlet settindikere at den voksnes rolle er svært sentral for at barn med særskilte behov skal kunnemedvirke i barnehagen. Resultatene antyder samtidig en overvekt av de voksnesbeskrivelser. I denne studien fremstår barnas egen stemme marginalisert. Funneneindikerer avvik mellom barnehagepersonalets ideologi, de barna med særskilte behov sinepreferanser, og barnehagens pedagogiske praksis. Videre viser resultatene behov for merforskning som er basert på barnas premisser. Funnene indikerer at gjennom dialog meddet enkelte barn, der barnets egne uttrykksmåter og behov vektlegges og tolkes i trådmed barnets egne intensjoner, blir viktig for å fremme medvirkning for barn med særskiltebehov i barnehagen. Et sentralt funn i denne studien er at de grunnleggende prinsippenesom fremmer medvirkning for barn med særskilte behov er de samme prinsippene somfremmer medvirkning for alle barn i barnehagen. In 1989, the UN adopted a separate convention on the rights of the child as fundamentalhuman rights. This convention also applies to children with special needs. The mainobjective has been to look at how children's right to participate is made visible tokindergarten children with special needs, as well as to identify and create an overview ofliterature written on the topic. The issue that is being explored in the study is based onwhat the last 10 years' research show about the participation of children with specialneeds in their everyday life in kindergarten. To get an answer to the issue, I did a studywith literature search as a method. Based on the inclusion criteria and systematicsearches, the database is comprised of seven articles that were divided into categories A)the kindergarten staff's perspective on participation and B) participation throughparticipation in kindergarten. The empiric has been analyzed in a thematic analysis,based on a hermeneutic understanding. Five common themes were identified in theanalysis. 1) the importance of the adults' view of children, 2) power relations and theadults' defining power, 3) the importance of the kindergarten environment, 4) theprofessional competence of the kindergarten staff's and 5) the kindergarten staff'scomplex dilemmas. Findings in the empirical data are interpreted in light of theory, andmy theoretical framework for this study is self- determination theory and social cognitivelearning theory. Overall, the themes may indicate that the adult's role is very central forchildren with special needs to be able to participate in the kindergarten. At the sametime, the results suggest a predominance of the adults' descriptions. In this study, thechildren's own voice appears marginalized. The findings indicate discrepancies betweenthe kindergarten staff's ideology, the children with special needs' preferences, and thekindergarten's pedagogical practices. Furthermore, the results show a need for moreresearch that is based on the children's premises. The findings indicate that throughdialogue with the individual child, where the child's own ways of expression and needsare emphasized and interpreted in line with the child's own intentions, it becomesimportant to promote participation for children with special needs in kindergarten. A keyfinding in this study is that the basic principles that promote participation for childrenwith special needs are the same principles that promote participation for all children inkindergarten.