Show simple item record

dc.contributor.advisorRyeng, Eirin Olaussen
dc.contributor.advisorKlein-Paste, Alex
dc.contributor.advisorØvstedal, Liv Rakel
dc.contributor.authorStock, Madelene Norbeck
dc.date.accessioned2022-09-27T17:20:32Z
dc.date.available2022-09-27T17:20:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116352585:16149599
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021913
dc.description.abstractDet arbeides mot et mer miljøvennlig transportsystem i årene som kommer. «Nasjonal gåstrategi» er utarbeidet som en del av «Nasjonal transportplan», og skal bidra til at flere går mer og at det blir attraktivt for alle å gå. Attraktive og trygge gangområder for alle krever av drift og vedlikehold at gangforholdene holder god kvalitet, slik at fotgjengeres framkommelighet og mobilitet bevares gjennom hele året. Masteroppgaven peker på utfordringer knyttet til synshemmedes mobilitet under vinterforhold med Finnmarks klima og værforhold som utgangspunkt. De faktiske gangforhold er kartlagt gjennom et brukerperspektiv på utvalgte strekninger i Vadsø kommune. Oppgavens metoder er litteraturstudie, kvalitative intervjuer av synshemmede, kvantitativ undersøkelse synshemmedes erfaringer knyttet til vinterforhold, observasjon av gangforhold og dialog med Vadsø kommune. Oppgaven besvarer følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvordan utfordres synshemmedes mobilitet under vinterforhold? 2. Hva er gode vinterdriftsløsninger med hensyn til synshemmedes mobilitet? Litteraturstudien fant at betydelige og hurtige variasjoner i vær og føre gjør vinteren til en vanskelig sesong å orientere seg i for fotgjengere generelt. For synshemmede opptrer gangområder med færre kjente elementer og holdepunkter under vinterforhold, noe som kan medføre redusert framkommelighet og mobilitetsbarrierer. Gjennom kvalitative intervju med synshemmede bosatt i Finnmark kom det frem at belysning og kontraster er viktige komponenter under vinterforhold som kan sikre god mobilitet blant synshemmede fotgjengere med restsyn. Større snømengder på gangområder, dårlig opprettholdelse av nivåforskjell mellom fortau og vegbane, snø foran fotgjengerfelt og brøyting som etterlater hauger med snø og ujevne brøytekanter skaper mobilitetsutfordringer for synshemmede. Gjennom en kvantitativ undersøkelse ble det forsøkt å tydeliggjøre utfordringer knyttet til synshemmedes mobilitet på vinterføre. Undersøkelsen indikerer at manglende og utilstrekkelig snørydding tvinger synshemmede til å snu eller gå omveger, og at jevnt og kontinuerlig gatebelysning er avgjørende for god framkommelighet i mørket. Observasjon av gangforhold på fem utvalgte strekninger i Vadsø kommune antyder de minst stabile gangforholdene opptrer hvor gangområdene ligger adskilt fra veg med biltrafikk. De registrerte gangforholdene ble satt i sammenheng med informasjon om vinterdriften i Vadsø kommune skaffet gjennom dialog med representant fra og konkurransegrunnlag for vinterdrift i kommunen. Oppgaven konkluderes med at vinterdriftsløsninger for god mobilitet og framkommelighet blant synshemmede bør bevare forutsigbarhet på gangområder, og sikre karakteristiske trekk og kjennemerker også under vinterforhold. Mulige løsninger er bedre rutiner for opprettholdelse av nivåforskjell mellom fortau og vegbane, og snørydding foran fortau. Opplæring av operatører bør formidle viktigheten av god forståelse for brukergruppene det vinterdriftes for. Midlertidig installasjon av elementer på gangområder i vintersesongen – eksempelvis i form av brøytestikker med tilpasset farge, kontrast og materiale, plassert slik at de fungerer som ledelinje visuelt og ved berøring – kan forbedre gangforholdene i områder med utilfredsstillende belysning og kontrast.
dc.description.abstractWe are working towards a more environmentally friendly transport system in the years to come. «National walking strategy» has been prepared as part of the «National Transport Plan». The strategy will contribute to more people walking more and making it attractive for everyone to walk. Attractive and safe walking areas for everyone require operations and maintenance to ensure the walking conditions maintain good quality. Adequate walking conditions are important to keep accessibility and mobility maintained throughout the year. This master’s thesis points to challenges related to the mobility of the visually impaired during winter conditions with Finnmark’s climate and weather conditions as a starting point. Actual walking conditions have been mapped through a user perspective on selected sections in Vadsø municipality. The methods of the thesis are literature study, qualitative interviews of the visually impaired, quantitative examination of the visually impaired’s experiences related to winter conditions, observation of walking conditions and dialogue with Vadsø municipality. The thesis answers the following two research questions: 1. What challenges the mobility of the visually impaired during winter conditions? 2. What are good winter operating solutions with regard to the mobility of the visually impaired? The literature study found that significant and rapid variations in weather and conditions make winter a difficult season to orientate oneself in for pedestrians in general. For the visually impaired, walking areas with fewer known elements and holding points occur during winter conditions, which can lead to reduced accessibility and mobility barriers. Through qualitative interviews with visually impaired people living in Finnmark, it emerged that street lighting and contrasts are important components under winter conditions that can ensure good mobility among visually impaired pedestrians with residual vision. Larger amounts of snow on pedestrian areas, poor maintenance related to plowing along curbs, snow in front of pedestrian crossings, and plowing that leaves piles of snow and uneven plowing edges create mobility challenges for the visually impaired. Through a quantitative study, an attempt was made to clarify challenges related to winter pedestrian conditions for the visually impaired. The study indicates that lack of and insufficient snow removal forces the visually impaired to take unwanted detours, and that even and continuous street lighting is crucial for good accessibility in the dark. Observation of walking conditions on five selected sections in Vadsø municipality suggests that the least stable walking conditions occur where the walking areas are separated from roads with motorized traffic. The thesis concludes that winter operating solutions for good mobility and accessibility among the visually impaired should preserve predictability in walking areas, and ensure characteristic features in these areas even in winter conditions. Possible solutions include better routines for plowing along curbs and pedestrian crossings. Training of operators should convey the importance of a good understanding of the user groups for which winter operations take place. Temporary installation of elements on walking areas during the winter season - for example in the form of plowshares with adapted color, contrast and material, placed so that they act as a guideline visually and by touch - can improve walking conditions in areas with unsatisfactory lighting and contrast.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDriftens betydning for synshemmedes mobilitet på vinterføre
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record