Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Agnar
dc.contributor.authorNgo, Johnny.
dc.date.accessioned2022-09-22T17:19:19Z
dc.date.available2022-09-22T17:19:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116385539:22121803
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020750
dc.description.abstractVegindustrier har i de siste årene opplevd en økning i forventende kostnader. For å bekjempe dette, er et økt fokus på usikkerhetsstyring viktig. Først i senere tider har Statens Vegvesen systematisert usikkerhetsstyringen, ved bruk av PUS-verktøyet. Systematiseringen er ny, og det kan dukke opp problemområder som må behandles. Denne oppgaven har som formål å vurdere selve prosessen med usikkerhetsstyring i Statens Vegvesen. Dette innebærer både et fokus på hva som skjer, men også få menneskene som utgjør det som arbeider med usikkerhetsstyring. Videre har oppgaven et mål om å kartlegge svakhetene med prosessen, slik at forbedringer kan foreslås. De spesifikke forskningsspørsmålene lyder slikt: Hvordan håndteres usikkerheter i Statens Vegvesen? Hva slags svakheter er det med metodene og implementeringen av usikkerhetsstyring i Statens Vegvesen? Hva slags forbedringer kan foreslås for metodene og implementeringen av usikkerhetsstyring i Statens Vegvesen? Det er valgt å utføre intervjuer og spørreundersøkelser for å svare på disse forskningsspørsmålene. Et litteraturstudie ble i tillegg gjort i høst-semesteret 2021, som denne masteroppgaven bygger videre på. Litteraturstudiet fokuserte på å kartlegge tilgjengelig litteratur om usikkerhetsstyring og barrierefaktorene prosessen opplever. På denne måten anvendes både kvalitative og kvantitative metoder. Intervjuet hadde som formål å kartlegge prosessen, og informantenes tanker og ideer. Spørreundersøkelsen har som formål å kartlegge informantenes vurdering av prosessen og fokuset i usikkerhetsstyring, men med et kvantitativt fokus. Gjennom arbeidet har det blitt funnet ut at prosessen i Statens Vegvesen består av dedikerte møter der usikkerhetsstyring er tema. På disse møtene involveres så mange som mulig, og brainstormingen herfra resulterer i et usikkerhetsregister som rapporteres i større møter. Svakhetsområdene funnet ut inkluderer komplekst verktøy, dårlige holdninger med US, feil fokus mellom risiko og mulighet og uklare rammer fra ledelsen. Forbedringstiltaken som anbefales baseres på svakhetene funnet. Utvikling av bedre verktøy, bruk av kurs, mer ressurser til selve prosessen og bedre avklaring av hva som er forventet er tiltakene som foreslås. Oppgaven avsluttes ved at både resultatene og metodebruken diskuteres, for å vurdere gyldigheten til resultatene og tolkningene. Til slutt foreslås det hva som kan gjøres i videre arbeid.
dc.description.abstractThe road industry has in the last years experienced an increase in expected costs. To fight this, an increased focus on uncertainty management is important. First in the later years have Statens Vegvesen systematized uncertainty management, with the usage of the PUS-program. The systemization is new, and problems can arise that need to be handled. This thesis has the goal of analyzing the process of uncertainty management itself in Statens Vegvesen. Dette includes both a focus on what is happening, but also on the people that are working with uncertainty management. Further on, the thesis has a goal of mapping the weaknesses of the process, so that improvements can be recommended. The specific research questions are as follow: How are uncertainties managed in Statens Vegvesen? What kind of weaknesses exists within the methods and implementation of uncertainty management in Statens Vegvesen? What kind of improvements can be recommended for the methods and implementation of uncertainty management in Statens Vegvesen? It has been chosen to focus on interviews and surveys to answer the research questions. A literature study was additionally conducted in the autumn semester of 2021, which this master’s thesis builds upon. The literature study focused on mapping the available literature about uncertainty management and the barrier factors that the process experiences. This way both qualitative and quantitative methods are used. The interview had the goal of mapping the process, and the informants’ thoughts and ideas. The survey has the goal of mapping the informants’ evaluation of the process and the focus on uncertainty management, but with a quantitative focus. Through the work, it has been found that the process in Statens Vegvesen consists of dedicated meeints where uncertainty management is the theme. On these meetings as many people as possible are involved, at the brainstorming from here results in an uncertainty register which is reported on in bigger meetings. The weaknesses found include complex tools, bad attitudes with uncertainty management, wrong focus between risks and opportunities and uncertain frameworks from the leaders. The improvements that are recommended are based upon the weaknesses found. Development of better tools, usage of courses, more resources to the process itself and better clarification of what is expected, are the measures recommended. The thesis ends with both the results and methods used being discussed, to evaluate the validity of the results and the interpretation. Lastly, recommendations are given to what can be done in future works.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUsikkerhetsstyring i Statens Vegvesen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel