dc.contributor.advisor | Grindeland, John Magne | |
dc.contributor.author | Davidsen, Bendik G. | |
dc.contributor.author | Skagestad, Lars Kristian | |
dc.date.accessioned | 2022-09-10T17:20:40Z | |
dc.date.available | 2022-09-10T17:20:40Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:112394240:22111206 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3017055 | |
dc.description.abstract | Denne studien har som mål å undersøke hvordan naturfaglærere forstår begrepet
«naturopplevelser», hvilke effekter naturopplevelser kan gi og hvordan lærerne
tilrettelegger for dette i undervisningen. For å undersøke dette er det brukt en kvalitativ
tilnærming med semistrukturerte intervjuer av fire naturfagslærere fra Trøndelag. Den
tematiske analysen har bidratt til å se etter sammenhenger mellom lærernes tanker om
naturopplevelser.
Resultatene viser at det er en bred forståelse av begrepet «naturopplevelse», og at
lærerne verdsetter ulike elementer ved den. Det fremkommer også at det kan være
forskjell i naturopplevelser for barn og voksne. Voksne ser ut til å oppsøke opplevelser
som fremmer rekreasjon og avkobling, mens barn i større grad foretrekker aktiviteter og
spenning. Videre pekes det på noen mulige effekter som kan komme av å interagere med
naturen eller gjennom naturopplevelser. Blant annet kan dette fremme holdninger og et
ønske om å ta bærekraftige valg. Studien ser også på hvorvidt mer erfaring i naturen kan
bidra til å gjenoppbygge en økende distansering fra naturen. Det rettes også fokus mot
hvorfor naturopplevelser blir presisert i læreplanen, noe som videre blir sett opp mot en
egen- og nytteverdi. Resultatene indikerer at andre deler av læreplanen som ikke er
kompetansemål ikke anvendes i like stor grad. Dermed kan det oppleves som
utfordrende å legitimere naturopplevelser i naturfag. Lærerne uttrykker at de er positive
til å bruke naturen i egen undervisning, men at læreplanen i noen tilfeller kan være en
hindring. Hensikten med denne studien er derfor å åpne opp for legitimering av
naturopplevelser i naturfag, og skolen for øvrig, og samle noen tanker om hvordan
tilrettelegging for dette kan gjennomføres. | |
dc.description.abstract | This thesis aims to investigate how science teachers understand the concept of «nature
experiences», what effects they believe experiences in nature can give, and how they
facilitate this in science teaching. In order to examine this, a qualitative approach has
been used with semi-structured interviews of four science teachers from Trøndelag,
Norway. The thematic analysis aimed to look for connections between the teachers’
thoughts about nature experiences.
The results show that there is a broad understanding of the concept "nature experience",
and that teachers value various elements of it. Additionally, the results reveal that there
may be differences in nature experiences for children and adults. Adults seem to seek out
experiences that promote recreation and relaxation, while children prefer activities and
excitement. Furthermore, the findings point out some possible effects that can come
through interacting with nature or through nature experiences. Among other things, this
can promote attitudes and a desire to make sustainable choices. The study also looks at
whether more experience in nature can help rebuild a decrease in nature connectedness.
The focus of the study is also on why nature experiences are specified in the curriculum,
which is seen in the light of inherit and useful value. The results indicate that content in
the curriculum which are not competence goals can be difficult to apply. Thus, it can be
perceived as challenging to legitimize nature experiences in the science subject. The
teachers express that they are positive about using nature in their own teaching, but that
the curriculum in some cases can be a hinderance. The purpose of this study is therefore
to argue for the legitimacy of nature experiences in science, and the school in general,
and gather some thoughts on how to facilitate this. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Naturopplevelsens plass i natufag | |
dc.type | Master thesis | |