dc.contributor.advisor | Bordemann, Suzanne | |
dc.contributor.author | Wullum, Leif Ottar | |
dc.date.accessioned | 2022-09-05T17:19:29Z | |
dc.date.available | 2022-09-05T17:19:29Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:107181441:34498242 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3015854 | |
dc.description.abstract | Unica Zürn blir i analyser gjort av Irigaray, Morrien og Rupprecht, beskyldt for å ikke skape en idealkvinne og for å nekte å skrive seg inn i språket som kvinne. Zürns identitet er i så måte en fornektelse av kvinnen eller som identitetsløs. Disse analysene har i liten grad inkludert surrealismen i sin analyser og slik gått glipp av surrealismens forståelse av kjønn og identitet. Ved å inkludere surrealismeteori og gjennom en analyse av hvordan identitet utvikler seg gjennom tekstene; Notizen einer Blutarmen, Das Weisse mit dem roten Punkt og Im Hinterhalt, vil oppgaven vise hvordan Zürn skriver seg en identitet som surrealist. | |
dc.description.abstract | Unica Zürn is in analyses by Irigaray, Morrien and Rupprecht accused for not creating an ideal-woman and a refusal to write herself as woman. Zürns identity is in that way a denial of Woman or as without identity. These analyses have to a small extent included surrealism in their analyses, and thus excluded surrealism's understanding of gender and identity.
By including surrealist theory and through an analysis on how identity evolves trough the texts; Notizen einer Blutarmen, Das Weisse mit dem roten Punkt and Im Hinterhalt, the thesis will show how Zürn writes herself an identity as a surrealist. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Å skrive identiteter
Surrealisme og identitet i tre tekster av Unica Zürn | |
dc.type | Master thesis | |