Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBordemann, Suzanne
dc.contributor.authorWullum, Leif Ottar
dc.date.accessioned2022-09-05T17:19:29Z
dc.date.available2022-09-05T17:19:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107181441:34498242
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015854
dc.description.abstractUnica Zürn blir i analyser gjort av Irigaray, Morrien og Rupprecht, beskyldt for å ikke skape en idealkvinne og for å nekte å skrive seg inn i språket som kvinne. Zürns identitet er i så måte en fornektelse av kvinnen eller som identitetsløs. Disse analysene har i liten grad inkludert surrealismen i sin analyser og slik gått glipp av surrealismens forståelse av kjønn og identitet. Ved å inkludere surrealismeteori og gjennom en analyse av hvordan identitet utvikler seg gjennom tekstene; Notizen einer Blutarmen, Das Weisse mit dem roten Punkt og Im Hinterhalt, vil oppgaven vise hvordan Zürn skriver seg en identitet som surrealist.
dc.description.abstractUnica Zürn is in analyses by Irigaray, Morrien and Rupprecht accused for not creating an ideal-woman and a refusal to write herself as woman. Zürns identity is in that way a denial of Woman or as without identity. These analyses have to a small extent included surrealism in their analyses, and thus excluded surrealism's understanding of gender and identity. By including surrealist theory and through an analysis on how identity evolves trough the texts; Notizen einer Blutarmen, Das Weisse mit dem roten Punkt and Im Hinterhalt, the thesis will show how Zürn writes herself an identity as a surrealist.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ skrive identiteter Surrealisme og identitet i tre tekster av Unica Zürn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel