Barriers to Open Banking - Case Nordea Abp
Abstract
I løpet av de siste årene har banknæringen vært gjennom kontinuerlig transformasjon.Digitalisering, nye reguleringer og skjerpet konkurranse preger finanssektoren og nyeaktører, som fintechs, har kommet inn i bransjen. Den siste endringen som har formetbransjen enormt har vært EUs reviderte betalingstjenestedirektiv, som også er kjent somPSD2. Direktivet tvinger banker til å gi tilgang til kundedata til tredjepartsleverandører ien sikker digital form med kundenes samtykke. Dataene består av konto- ogtransaksjonsinformasjon og distribueres gjennom Application Programming Interfaces(API).Formålet med denne studien er å få kunnskap om tekniske og organisatoriske barrierer foropen banking og bidra til å tette forskningsgapet ved å spørre: “Hva er de tekniske ogorganisatoriske barrierene for open banking?”.Forskningen ble utført som en utforskende case-studie og case-selskapet ble valgt fra dennordiske detaljbankbransjen. For caseselskapet ble Nordea Abp valgt ut som en av destørste bankene i Norden. Datainnsamlingen besto av semistrukturerte intervjuer medfagpersoner som arbeider i Open Banking-avdelingen i selskapet. Analyse avintervjuutskriftene avdekket flere barrierer som ble kategorisert i to grupper: tekniskebarrierer og organisatoriske barrierer. Innenfor disse to gruppene ble til sammen ni uliketemaer identifisert som barrierer.Hovedfunnene i denne forskningen inkluderer at det fortsatt er mange barrierer for openbanking. Noen av barrierene var allerede identifisert i tidligere forskning, men studienresulterte også i nye funn. Basert på funnene og tidligere litteratur ble det identifisert firenye barrierer. De fire barrierene er kommunikasjon av de tekniske kravene og feilsøking,kommunikasjon med interessenter, kunnskap om tjenesten/produktet og ressurser. During the last years, the banking industry has been going through continuoustransformation. Digitalization, new regulations, and intensified competition are shaping thefinancial sector and new players, such as fintechs, have entered the industry. The latestchange that has tremendously shaped the industry has been the European Union’s RevisedPayment Services Directive, which is also known as PSD2. The directive forces banks togive access to customer data to third parties providers in a secure digital form withcustomers’ consent. The data consists of account and transaction information and isdistributed through Application Programming Interfaces (APIs).The purpose of this study is to gain knowledge of technical and organizational barriers toopen banking and contribute to closing the research gap by asking: “What are the technicaland organizational barriers to open banking?”.The research was conducted as an exploratory case study and the case company wasselected from the Nordic retail banking industry. For the case company, Nordea Abp wasselected being one of the biggest banks in the Nordics. The data collection consisted ofsemi-structured interviews with professionals working in the Open Banking departmentwithin the company. Analysis of the interview transcripts revealed several barriers thatwere categorized into two groups: technical barriers and organizational barriers. Withinthese two groups, in total nine different themes were identified as barriers.The main findings of this research include that there are still many barriers to openbanking. Some of the barriers were already identified in prior research, but the study alsoresulted in new discoveries. Based on the findings and previous literature, four new barrierswere identified. The four barriers are communication of the technical requirements andtroubleshooting, communication with stakeholders, knowledge of the service/product, andresources.