dc.contributor.advisor | Begim, Ainur | |
dc.contributor.advisor | Strand, Øivind | |
dc.contributor.author | Haapanen, Janina | |
dc.date.accessioned | 2022-08-31T17:20:07Z | |
dc.date.available | 2022-08-31T17:20:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:115633639:115634953 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3014802 | |
dc.description.abstract | I løpet av de siste årene har banknæringen vært gjennom kontinuerlig transformasjon.
Digitalisering, nye reguleringer og skjerpet konkurranse preger finanssektoren og nye
aktører, som fintechs, har kommet inn i bransjen. Den siste endringen som har formet
bransjen enormt har vært EUs reviderte betalingstjenestedirektiv, som også er kjent som
PSD2. Direktivet tvinger banker til å gi tilgang til kundedata til tredjepartsleverandører i
en sikker digital form med kundenes samtykke. Dataene består av konto- og
transaksjonsinformasjon og distribueres gjennom Application Programming Interfaces
(API).
Formålet med denne studien er å få kunnskap om tekniske og organisatoriske barrierer for
open banking og bidra til å tette forskningsgapet ved å spørre: “Hva er de tekniske og
organisatoriske barrierene for open banking?”.
Forskningen ble utført som en utforskende case-studie og case-selskapet ble valgt fra den
nordiske detaljbankbransjen. For caseselskapet ble Nordea Abp valgt ut som en av de
største bankene i Norden. Datainnsamlingen besto av semistrukturerte intervjuer med
fagpersoner som arbeider i Open Banking-avdelingen i selskapet. Analyse av
intervjuutskriftene avdekket flere barrierer som ble kategorisert i to grupper: tekniske
barrierer og organisatoriske barrierer. Innenfor disse to gruppene ble til sammen ni ulike
temaer identifisert som barrierer.
Hovedfunnene i denne forskningen inkluderer at det fortsatt er mange barrierer for open
banking. Noen av barrierene var allerede identifisert i tidligere forskning, men studien
resulterte også i nye funn. Basert på funnene og tidligere litteratur ble det identifisert fire
nye barrierer. De fire barrierene er kommunikasjon av de tekniske kravene og feilsøking,
kommunikasjon med interessenter, kunnskap om tjenesten/produktet og ressurser. | |
dc.description.abstract | During the last years, the banking industry has been going through continuous
transformation. Digitalization, new regulations, and intensified competition are shaping the
financial sector and new players, such as fintechs, have entered the industry. The latest
change that has tremendously shaped the industry has been the European Union’s Revised
Payment Services Directive, which is also known as PSD2. The directive forces banks to
give access to customer data to third parties providers in a secure digital form with
customers’ consent. The data consists of account and transaction information and is
distributed through Application Programming Interfaces (APIs).
The purpose of this study is to gain knowledge of technical and organizational barriers to
open banking and contribute to closing the research gap by asking: “What are the technical
and organizational barriers to open banking?”.
The research was conducted as an exploratory case study and the case company was
selected from the Nordic retail banking industry. For the case company, Nordea Abp was
selected being one of the biggest banks in the Nordics. The data collection consisted of
semi-structured interviews with professionals working in the Open Banking department
within the company. Analysis of the interview transcripts revealed several barriers that
were categorized into two groups: technical barriers and organizational barriers. Within
these two groups, in total nine different themes were identified as barriers.
The main findings of this research include that there are still many barriers to open
banking. Some of the barriers were already identified in prior research, but the study also
resulted in new discoveries. Based on the findings and previous literature, four new barriers
were identified. The four barriers are communication of the technical requirements and
troubleshooting, communication with stakeholders, knowledge of the service/product, and
resources. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Barriers to Open Banking - Case Nordea Abp | |
dc.type | Master thesis | |