Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFossvold-Jørum, Bente
dc.contributor.advisorGolovátina-Mora, Polina
dc.contributor.authorHegdahl, Stine Lise
dc.date.accessioned2022-07-28T17:20:11Z
dc.date.available2022-07-28T17:20:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110409962:2901859
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009064
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om temaet «kreative blokkeringer i den praktisk skapende prosessen» og har følgende problemstilling: Hva utløser kreative blokkeringer i den praktisk skapende prosessen? Problemområdet ble undersøkt gjennom å samle kvalitative data gjennom ved å undersøke egen prosess med praktisk arbeid på verkstedet og gjennom forskerlogg. Tilnærmingen til studien er gjort med utgangspunkt i Deweys inquiry based learning og med en autoetnografisk metodolgi med fenomenologiske trekk. Gjennom undersøkelsen kom det frem at det er ikke en konkret utløsende årsak for kreative blokkeringer, men at det er en kompleks og sammensatt årsak av flere faktorer. I hovedsak viser utfordringen seg å ligge i oppstartsprosessen og i genereringen av en ny ide til praktisk arbeid. Dette kan være påvirket av eksterne faktorer som manglende rammefaktorer rundt en oppgave, hvordan arbeidsprosessen er lagt opp eller opplevd press om resultat og prestasjon, i kombinasjon med interne faktorer som usikkerhet gjennom å tvile på egne ferdigheter, evner til å ta beslutninger og behovet for å skape noe nytt og innovativt. Denne prosessen kan gjennomgås og ses på som en del av inquiry based learning der man bruker erfaringer fra tidligere møter med blokkeringer til å være bedre rustet i møtet med nye. Denne måten å tenke på kan også bringes inn i skolen for å hjelpe elever gjennom denne prosessen og for å identifisere årsaker til at prosessen stopper opp i startfasen. Denne metoden er også en måte å møte problemer vi kan lære bort til elevene for å gjøre dem bedre forberedt på møtet med utfordringer senere i livet og gi dem er verktøy for å håndtere disse. Denne oppgaven har også et praktisk element som ble skapt som en del av datagenereringsprosessen. Dette er tre artefakter som skal representere de tre stadiene i prosessen. Fra full blokkering, overgangsfasen mot flowprosess til full flowprosess. Dette ble representert med tre kister i ulike stadier der tentakler fungerer som en representasjon for den indre prosessen der de gradvis bryter ut av disse kistene og forteller en historie i møtet med disse utfordringene i tre stadier.
dc.description.abstractThis thesis deals with the topic “Creative blocks in the creative process” and has the following thesis question: What triggers creative blocks in the practical creative process? The problem area was investigated by collecting qualitative data by examining one’s own process of practical work in the workshop and being documented through a researchers log. The approach to the study is based on Dewey`s inquiry based learning and with an autoethnographic methodology with phenomenological features. The study revealed that it is not a specific cause that triggers the creative blocks, but that it is a complex cause combined of several factors. Mainly the challenge urns out to be in the start-up process and ind the generation of a new idea for practical work. This can be influenced by external factors such as lack of framework around a task, how the work process is set up or perceived pressure from results and performance in combination with internal factors such as uncertainty through doubting one’s own skills, abilities to make decisions and the need to create something new and innovative. This process can be reviewed and seen as a part of inquiry based learning where on uses experiences from previous meetings with creative blocks to be better equipped in the meeting with ned ones. This way of thinking can also be brought into the classroom to the students through this process and to identify reasons why the process stops at the start-up phase. This method is also a way to face problems we can teach to our students to make them better prepared for meeting similar challenges later in life and give them the tools they need to deal with them. This thesis also has a practical element that was created as part of the data generation. This is three artifacts that will represent the three stages in the process. From full creative block, the transition phase towards the flow process, to full flow. This was represented by three chests in different stages where tentacles act as a representation of the inner processes where they gradually break out of these chests and tell a story in the face of these challenges in three stages.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKreative blokkeringer - En kvalitativ studie for å identifisere utløsere av kreative blokkeringer i den skapende prosessen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel