Kreative blokkeringer - En kvalitativ studie for å identifisere utløsere av kreative blokkeringer i den skapende prosessen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3009064Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3374]
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om temaet «kreative blokkeringer i den praktiskskapende prosessen» og har følgende problemstilling: Hva utløser kreative blokkeringer iden praktisk skapende prosessen?Problemområdet ble undersøkt gjennom å samle kvalitative data gjennom ved åundersøke egen prosess med praktisk arbeid på verkstedet og gjennom forskerlogg.Tilnærmingen til studien er gjort med utgangspunkt i Deweys inquiry based learning ogmed en autoetnografisk metodolgi med fenomenologiske trekk.Gjennom undersøkelsen kom det frem at det er ikke en konkret utløsende årsak forkreative blokkeringer, men at det er en kompleks og sammensatt årsak av flere faktorer.I hovedsak viser utfordringen seg å ligge i oppstartsprosessen og i genereringen av en nyide til praktisk arbeid. Dette kan være påvirket av eksterne faktorer som manglenderammefaktorer rundt en oppgave, hvordan arbeidsprosessen er lagt opp eller opplevdpress om resultat og prestasjon, i kombinasjon med interne faktorer som usikkerhetgjennom å tvile på egne ferdigheter, evner til å ta beslutninger og behovet for å skapenoe nytt og innovativt.Denne prosessen kan gjennomgås og ses på som en del av inquiry based learning derman bruker erfaringer fra tidligere møter med blokkeringer til å være bedre rustet imøtet med nye. Denne måten å tenke på kan også bringes inn i skolen for å hjelpeelever gjennom denne prosessen og for å identifisere årsaker til at prosessen stopper oppi startfasen. Denne metoden er også en måte å møte problemer vi kan lære bort tilelevene for å gjøre dem bedre forberedt på møtet med utfordringer senere i livet og gidem er verktøy for å håndtere disse.Denne oppgaven har også et praktisk element som ble skapt som en del avdatagenereringsprosessen. Dette er tre artefakter som skal representere de tre stadiene iprosessen. Fra full blokkering, overgangsfasen mot flowprosess til full flowprosess. Detteble representert med tre kister i ulike stadier der tentakler fungerer som enrepresentasjon for den indre prosessen der de gradvis bryter ut av disse kistene ogforteller en historie i møtet med disse utfordringene i tre stadier. This thesis deals with the topic “Creative blocks in the creative process” and has thefollowing thesis question: What triggers creative blocks in the practical creative process?The problem area was investigated by collecting qualitative data by examining one’s ownprocess of practical work in the workshop and being documented through a researcherslog. The approach to the study is based on Dewey`s inquiry based learning and with anautoethnographic methodology with phenomenological features.The study revealed that it is not a specific cause that triggers the creative blocks, butthat it is a complex cause combined of several factors. Mainly the challenge urns out tobe in the start-up process and ind the generation of a new idea for practical work. Thiscan be influenced by external factors such as lack of framework around a task, how thework process is set up or perceived pressure from results and performance incombination with internal factors such as uncertainty through doubting one’s own skills,abilities to make decisions and the need to create something new and innovative.This process can be reviewed and seen as a part of inquiry based learning where on usesexperiences from previous meetings with creative blocks to be better equipped in themeeting with ned ones. This way of thinking can also be brought into the classroom tothe students through this process and to identify reasons why the process stops at thestart-up phase. This method is also a way to face problems we can teach to our studentsto make them better prepared for meeting similar challenges later in life and give themthe tools they need to deal with them.This thesis also has a practical element that was created as part of the data generation.This is three artifacts that will represent the three stages in the process. From fullcreative block, the transition phase towards the flow process, to full flow. This wasrepresented by three chests in different stages where tentacles act as a representation ofthe inner processes where they gradually break out of these chests and tell a story in theface of these challenges in three stages.