dc.contributor.advisor | Fossvold-Jørum, Bente | |
dc.contributor.advisor | Golovátina-Mora, Polina | |
dc.contributor.author | Hegdahl, Stine Lise | |
dc.date.accessioned | 2022-07-28T17:20:11Z | |
dc.date.available | 2022-07-28T17:20:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:110409962:2901859 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3009064 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om temaet «kreative blokkeringer i den praktisk
skapende prosessen» og har følgende problemstilling: Hva utløser kreative blokkeringer i
den praktisk skapende prosessen?
Problemområdet ble undersøkt gjennom å samle kvalitative data gjennom ved å
undersøke egen prosess med praktisk arbeid på verkstedet og gjennom forskerlogg.
Tilnærmingen til studien er gjort med utgangspunkt i Deweys inquiry based learning og
med en autoetnografisk metodolgi med fenomenologiske trekk.
Gjennom undersøkelsen kom det frem at det er ikke en konkret utløsende årsak for
kreative blokkeringer, men at det er en kompleks og sammensatt årsak av flere faktorer.
I hovedsak viser utfordringen seg å ligge i oppstartsprosessen og i genereringen av en ny
ide til praktisk arbeid. Dette kan være påvirket av eksterne faktorer som manglende
rammefaktorer rundt en oppgave, hvordan arbeidsprosessen er lagt opp eller opplevd
press om resultat og prestasjon, i kombinasjon med interne faktorer som usikkerhet
gjennom å tvile på egne ferdigheter, evner til å ta beslutninger og behovet for å skape
noe nytt og innovativt.
Denne prosessen kan gjennomgås og ses på som en del av inquiry based learning der
man bruker erfaringer fra tidligere møter med blokkeringer til å være bedre rustet i
møtet med nye. Denne måten å tenke på kan også bringes inn i skolen for å hjelpe
elever gjennom denne prosessen og for å identifisere årsaker til at prosessen stopper opp
i startfasen. Denne metoden er også en måte å møte problemer vi kan lære bort til
elevene for å gjøre dem bedre forberedt på møtet med utfordringer senere i livet og gi
dem er verktøy for å håndtere disse.
Denne oppgaven har også et praktisk element som ble skapt som en del av
datagenereringsprosessen. Dette er tre artefakter som skal representere de tre stadiene i
prosessen. Fra full blokkering, overgangsfasen mot flowprosess til full flowprosess. Dette
ble representert med tre kister i ulike stadier der tentakler fungerer som en
representasjon for den indre prosessen der de gradvis bryter ut av disse kistene og
forteller en historie i møtet med disse utfordringene i tre stadier. | |
dc.description.abstract | This thesis deals with the topic “Creative blocks in the creative process” and has the
following thesis question: What triggers creative blocks in the practical creative process?
The problem area was investigated by collecting qualitative data by examining one’s own
process of practical work in the workshop and being documented through a researchers
log. The approach to the study is based on Dewey`s inquiry based learning and with an
autoethnographic methodology with phenomenological features.
The study revealed that it is not a specific cause that triggers the creative blocks, but
that it is a complex cause combined of several factors. Mainly the challenge urns out to
be in the start-up process and ind the generation of a new idea for practical work. This
can be influenced by external factors such as lack of framework around a task, how the
work process is set up or perceived pressure from results and performance in
combination with internal factors such as uncertainty through doubting one’s own skills,
abilities to make decisions and the need to create something new and innovative.
This process can be reviewed and seen as a part of inquiry based learning where on uses
experiences from previous meetings with creative blocks to be better equipped in the
meeting with ned ones. This way of thinking can also be brought into the classroom to
the students through this process and to identify reasons why the process stops at the
start-up phase. This method is also a way to face problems we can teach to our students
to make them better prepared for meeting similar challenges later in life and give them
the tools they need to deal with them.
This thesis also has a practical element that was created as part of the data generation.
This is three artifacts that will represent the three stages in the process. From full
creative block, the transition phase towards the flow process, to full flow. This was
represented by three chests in different stages where tentacles act as a representation of
the inner processes where they gradually break out of these chests and tell a story in the
face of these challenges in three stages. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Kreative blokkeringer - En kvalitativ studie for å identifisere utløsere av
kreative blokkeringer i den skapende prosessen | |
dc.type | Master thesis | |